- Project Runeberg -  Israels og Judas historie i korthed /
91

(1889) [MARC] Author: Julius Wellhausen - Tema: The Holy Land, Bibliothek for de tusen hjem
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - X. Exilet og hjemkomsten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

703
bytte sin oprindelige religion med en fremmed, saa
har et saadant bytte i virkeligheden ikke fundet
sted, men kun en sammensmeltning af den hebræiske
folkereligion og den kanaanitiske gudsdyrkelse.
Men profeterne saa altid sandheden i den skikkelse,
den havde fra først af, og enhver afvigelse herfrå
som et frafald fra sandheden. Naturligvis havde
Jeremias ogsaa i dette tilfælde praktisk ret. De
hedensksindede jøder gik nu under i ægyptisk he
denskab, og det kom sandsynligvis snart til, at
Jahves navn, ligesom Jeremias havde spaaet (om
end i en anden mening), ikke mere blev nævnt i
hele Ægyptens land af et eneste menneskes mund.
Der var ingen, som sa: „saa sandt Jahve lever".
For theokratiets videre historie kommer imid
lertid kun de jøder i betragtning, der var land
lyste til Babylon. De blev ikke spredte om i
landet, men fik lov til at bo sammen i familjer og
ætter. Ogsaa af dem gik mange, kanske de fleste
under i hedenskabet, alle som med gudsdyrkelsen
tillige tabte religionen og med folket Jahve. Men
ikke faa holdt dog fast ved Jahve og Israel. Deres
stemning var trykket og mørk, de sukkede under
Jahves harme, der havde bortjaget sit folk og søn
derrevet sin pagt. De var ligesom lagt under et
ban; udenfor Jahves land kunde de ikke bringe
ham noget offer og helligholde nogen fest, de kunde
i det høieste ha nogle faste og bodsdage. Saa
meget ivrigere holdt de fast ved de hellige skikke,
der ikke var bundne til Palæstina, fremfor alt ved
sabbaten og omskjærelsen. Paa sabbaten havde
profeterne søgt at lægge en særlig vægt allerede
før exilet, sandsynligvis i den hensigt at fortrænge
festerne. I exilet synes regelmæssige sammenkom
ster at ha fundet sted paa denne dag. Maaske
blev allerede dengang forelæst af Deuteronomium og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:03:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/israhist/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free