- Project Runeberg -  Står Jesu gjenkomst for døren? : tusenårsriket og de siste ting /
240

(1935) [MARC] Author: Thomas Ball Barratt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 240 —

apostlene omtaler, er ikke verdens tilintetgjørelse, men verdens
gjenfødelse. Det er bare denne verdens skikkelse som forgår,
ster apostelen i 1. Kor. 7; 31. Den awføres sin hverdagsdrakt
og iføres sin søndagsdrakt, som Luther uttrykker det. Den
katastrofe som naturverdenene må igjennem, innen de ved Guds
nyskapelse går inn i det fullendte rike, blir derfor å sette på
linje med den katastrofe, som også vårt legeme må igjennem,
innen det ved opstandelsen forklares».

Dr. Seiss har den samme tanke. Han sier: «Der ér en
mening som er født i den mørke middelalders innbilning, som
har født mangen en vill poetisk drøm . . . at den tid kommer
når alle ting, undtagen de åndelige tilværelser, skal helt ophøre
å eksistere, jorden skal opbrennes og forsvinne, det hele sol-
system og de øvrige systemer forgå og det hele fysiske. unie
vers forsvinne i intethet. Hvorledes dette kan være, hvorledes
det kan harmonere med Guds løfter og åpenbarede planer,
forsøker man ikke i minste måte å forklare, Man uttaler det
med bestemthet og det er nok for en del menneskers tro, selv
om fornuften, forstanden og åpenbaringen derved blir motsagt
på det voldsomste. Der skal i sannhet bli en «verdens ende».
Bibelen omtaler dette ofte. Men mennesker tar feil når de
antar at den verden som slike steder omtaler, er jorden som
en planet. Han henviser så til det sprogbruk som benyttes i
1 Skriften om dette, og fortsetter: «Det er ikke jordens ende,
men enden på den bestemte tid, tidsalder, forhold eller tinge-
nes orden det gjelder . . . . Tidene forandres, denne verdens
skikkelse forgår, men der er intet sted i hele Guds ord som
omtaler en absolutt tilintetgjørelse av Jorden som en planet eller
noen annen av den store masse av materielle verdener».

Den forandring som vil finne sted, mener Seiss omtales
meget sterkt i Skriften. Der sies f. eks. at «hele himmelens
hær skal smuldres bort, og himmelen rulles sammen som en
bokrull, og all dens hær skal visne og falle ned, som bladet
faller av vintreet og det visne løv av fikentreet». (Es. 34, 4:
54, 10: Åp. 6, 14; 20, 11). Men forbindelsen i teksten viser
at der ikke menes et ophør i tilværelsen eller en tilintetgjørelse
av de nuværende forhold, men at der gis rum for en ny og
bedre tilstand. Der har i det minste allerede funnet en slik
undergang sted tidligere. Når Peter skriver om syndfloden,
sier han at «verden gikk under i vannflommen». (2. Pet. 3,

5—6). Men det var ikke jorden som sådan som gikk tilgrun-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:32:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesugjenko/0244.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free