Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Att höja Boktryckeri-konsten till allt större
fullkomlighet, sä väl i anseende till sjelfva
stilarnas smakfullare form, som i anseende till
frambringandet af ett nitidare tryck, var alltifrån
tiden af Konstens första uppfinning föremålet för
alla dess utmärktare idkares nitfulla
bemödanden. Förnekandet deraf vore en orättvisa mot
dem, hvartill jag ej vid detta tillfålle får göra
mig skyldig. Ibland dem, som under den äldre
tiden i detta afseende utmärkt sig, må det
endast tillåtas mig att anföra de namnkunnigaste:
i Italien, 3:ne Manutier (1488—1597) och 2:ne
Gjvnter (1499—1517); i Frankrike 2:ne Badier
eller Ascenscier (1498—1568), 5 Moreler (1523
—1626), 3:ne Stephaner (1509—1674), 3me
Wecheler (1522—1583) och 2:ne Barbovs (1539
—1590); i Holland, Th. Mertens (1473—1534)
— för att ej nämna Lorens Janszoon Coster,
som Holländarne tillägna äran af
Boktryckeri-Konstens första upptäckt, — Chr. Plantinus
(1514—1589), 9 Elzevirer (1592—1710), 3:ne
Janssoner-Blaeus (1572—1670); i Schweitz, Johan
Froben (1460—1527), kallad, i anseende till
ni-tiditeten och korrektheten af sina upplagor,
Tysklands Aldus (Manutius), en Chr. Froschauer och
Johan Oporinus (1507—1568); i Tyskland, en
Anton Koburger (1470 —1513), en Christian
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>