Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
57
droppen bitterhet blåser bort i vårvinden — kyss,
som förpliktar till minst tio museer.
Så ungefär gick det till. Och vad blev resultatet?
Kom han de sköna konsterna närmare? Det är
ovisst. Men hur oändligt mycket närmare bör icke
hon ha kommit dem tack vare denna ansträngande
och förtrollande metod! I sanning, man måste
vara intresserad för att kunna intressera. Man
måste glöda. Det är inte med en torr guide i
handen man estetiskt frälsar en ung bankscolars
siffer-fångna själ. Dessutom och viktigare och alldeles
på köpet! Hon fick lära de vackra knepen! Hon
fick lära hur kärleken leder sitt föremål, Ack, säger
man kanske, den konsten kan första bästa slinka.
Stackars slinkor, just den konsten kunna de icke.
Att locka är icke att leda. Slinkan förställer sig
och lockar. Vill man leda får man på inga villkor
förställa sig. Men tillstås må, att man måste vara
en smula listig.
Vi kunna således med tillfredsställelse fastslå,
att den unga synderskan, som bröt så svårt mot
fjärde budet, likväl ej saknade en ädel ambition.
Hennes Jonas skulle vara ännu finare, då hon
lämnade honom ifrån sig, än då hon fick honom.
Just därigenom skulle han förbli hennes trots
skilsmässan på samma sätt som konstverket förblir
konstnärens även sedan det råkat i främmande
händer och länder. Tid och rum är ej det
viktigaste — den som lyfter sin älskade, vinner och
behåller; den som förnedrar, förlorar.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>