Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
368
Norske Kunst-Forliolde.
Hovedmotiv, for det Tilfælde, som ogsaa indtraf, at
man ei fandt Kunstnerens daværende Standpunkt
tilfredsstillende i Forhold til Arbeidet.
I alt dette vil enhver Retsindig se en human
Tendents, og især megen Velvilje for Hr. Tidemand.
DetHverv, som af Direktionen blev mig overdraget,
var mig meget behageligt. Thi jeg havde for den Tid
fulgt Hr. Tidemands Fremskridt med Interesse. Men
hvor meget jeg end var tilbeielig til at lovprise
denne, ved sin Kunstretning og Fremgang sjeldne
Landsmand, havde jeg dog neppe overvurderet hans
egentlige Standpunkt. Morgenblads-Anonymen har
erindret mig om en af mine Bemærkninger ved
Tidemands Gustav Vasa, der tydeligt godtgjor dette.
Jeg betragtede Billedet, med alle dets mærkelige
Fortrin, som en sekundær, afledet Komposition, af det
Slags, hvormed saa mangt et Ingenium, under Skolens
eller Mesterens endnu overveiende Indflydelse, har
begyndt sit egentlige Kunstner - Liv. Jeg saa ved
ferste -Øiekast, at Tidemands Billede havde sin
Prototyp i Lessings Hussiten-Predigt, — og jeg paastaar
fremdeles, at Enhver, der, som jeg, kjender begge
Kompositioner, maa finde denne Bemærkning træffende.
Hr. Tidemand stod for mig paa det interessante,
men tillige farlige Punkt, hvor Kunstner-Trinet just
er naaet, og hvorfra den friere og dybere Udvikling
skal begynde, men hvor ogsaa, under ugunstige
Omstændigheder, Tilbageskridtet sker umærkeligt og let.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>