Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
sjælen am det saa bare er i et eneste sisste sekund. Dens helgner
har aldrig følt sig helt seierssikre før i dødsstunden, og den gir
samme trøst til synderen som ber om naade i ytterste øieblik
av skjær helvedesfrygt som til dem der har sørget hele sit liv
over sin ulikhet med Herren i evig kjærlighetsglød. Den er saa
fuld av paradokser som selve det nye testamentes saakaldte «enkle
evangelium», av tilsynelatende uforlikelige motsætninger som St.
Athanasius’ symbol. Den kom til verden i et samfund som syntes
at hvile urokkelig paa slaveriets grundmur — kirken sa ikke et
ord til slaverne om at de maatte organisere sig og bedre sine
kaar eller likefrem at det var uværdig for mennesker at være ufri,
tvertimot. Den pekte paa slaveeiernes ufrihet, og de blev grepne
av en frihetslængsel som fik selve slaveriets grundmur til at
sprække og smuldre. Den hævdet at lidelse og kors var nødven
dige til salighet, sykdom og fattigdom ret forstaat utsøkte naader
— og folk løp efter de fattige med gåver, bygget huser for de
syke (Prof. Ehlers anslaar anfallet av leprosorier i Europa ved
begyndelsen av det trettende aarhundrede til ca. 19 000; der
etter var sykdommen jevnt i avtagende indtil reformationen). Den
hævdet at ett er fornødent, og der trænges ingen lærdom for at
lære hvad det er — Gud har ikke gjort menneskenes frelse av
hængig av et færdighetsfag som indenatslæsning — og munke
og nonner blev lærere og lærerinder. Ved de engelske «chan
tries» — privat oprettede smaakapeller — skulde kapellanen læse
gratis med alle som bad ham om det i Guds navn. Plyndringen
av disse chantries bragte 180 000 pund i reformationskongernes
kasse. Og endda i 1645 eksisterte der i England ikke en eneste
friskole utover det som var tilbake av «the chantries». Kirken har
feiret sin gudstjeneste i fangehuller og likkjældere hvor døden
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>