Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
bekjendt forfatter beærer religionen med sin interesse. Og nu har
protestanterne, men ikke v i i diskussionen om Eskeland-saken
dradd ind glosen martyr. Vi forstaar fuldt ut, at denne diskus
sion som tilsynelatende aldrig skal ta slut, maa være usigelig
pinlig for Lars Eskeland. Allerede en gang før har han forsøkt at
skille sin skjæbne fra skolens; han har bedt sin medlærer i
30 aar, Olav Holdhus, om at overta ledelsen, han er blit bedt om
at bli staaende, kirkeminister Tveiten bl. a. har bedt ham bli staa
ende — Eskeland lot sig overtale; det er rimelig at en mand la:
sig overtale til at bli ved sin ungdoms og manddoms verk, helst
nåar han ellers maatte overlate det til andre som ikke usand
synlig kunde komme til at ta livet av det langsomt — der er
ingen som tur d e svare Eskeland, jeg byr til at ta pladsen
efter dig.
Likevel, skal Lars Eskeland kanoniseres saa faar det bli
under rubriken confessores. Vi kalder ikke en mand martyr, om
han maa taale baade større og mindre übehageligheter for sin
overbevisning. Og nåar det nu kommer forslag om at erstatte
glosen martyr med et godt gammelt norsk ord, blodvitne, saa
sier vi nei nu! Det ordet brukte vore katholske fædre saan som
vi bruker det, og ikke som de moderne sutrepiker bruker glosen
martyr.
Lillehammer, 28. februar 1927.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>