Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
fattad såsom nödvändighet, hvard erkännand#
jast Galten sr.
1 den Andra Ideens spher*) är det, som des»
rena verklighet gifves. DerfÖre heta denna sphera
tvenne reala gestalter Också «Natur», ock nAnde»
eller Personlighet, såsom de sannskyldiga
(inom det Sannas splicr gifna) reflexerna af, den evig»
naturen och den eviga personligheten.
Menniskoanden står no i ett dnbbelt förhållande.
Såsom slutpunkten af den Andra ideens splicr*
är kan att betrakta såsom en ny Logos, iramgån*
gen genom timliglietens villkor. Såsom sådan är
bans character uniVe r s a li t e t. Och, likasom den
eviga Logos bar sitt fäste ocb sin förklaring i en
e-vig individualitet och en evig personlighet,- så finner
ban (den ändliga Logos) sin individualiteti
Rät-ten, såsom motsvarande slutpunktaiindividualiteteus
spher, och sin personligbeti Galten, den
tredje spherens slutpunkt.
Det ena är på en gång hans fäste i Guds
individualitet och tillika hans utbrytning till egen
individualitet emot Gud, med ömsesidiga rättigheter oeb
skyldigheter emot Honom.
Det andra är hans uppgående i Guds personlig*
het, men tillika hans förklaring till egen personlighet
mot Gud, med ömsesidighet af fri gåfva och fritt
emottagande, så att Gud blir med honom moment och
medlem af ett helt, ton} är Kyrka, eller ett Nåderike}
8c tldan 68.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>