- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
298

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

300

Capitec ut.
Opfattelsens Nodvendiggjorelse.

zsdoerates’ Liv er for Jagttageren som en storartet Pause
i Historiens Gang: man horer ham slet ikke, en dyb Stilhed
hersker, indtil den afbrydes af de mange og meget forskjellige
Skoler af Disciples larmende Forsog paa at udlede deres
Oprindelse fra denne skjulte og hemmelighedsfnlde Kilde. Med
Soerates styrter den historiske Fortællings Strom sig ligerviis
som den Flod Guadalqvivir et Stykke under Jorden, for at
bruse frem med fornyet Kraft. Han er som en Tankestreg i Ver-
denshistorien, og den Uvidenhed om ham, der har sin Grund
i Mangel paa Leilighed til umiddelbar Iagttagelse, indbyder
ikke saa meget til at springe ham forbi, som til ved Ideens Hjelp
at mane ham frem, lade ham blive synlig i sin ideale Skikkelse,
med andre Ord, at blive os den Tanke bevidst, der er Betyd-
ningen af hans Existents i Verden, det Moment i Verdens-
aandens Udvikling, der er synibolsk betegnet ved det Særegne
i hans Existents i Historien; thi som han selv i en vis Forstand
er og dog atter ikke er i Verdenshistorien, saaledes er hans
Betydning i Verdensaandens Udvikling netop den at være
og dog ikke at være, eller ikke at være og dog at være: han er
det Intet, med hvilket der dog maa begyndes. Han er ikke;
thi han er ikke for den umiddelbare Opfattelse, hertil svarer
i aandelig Forstand Negationen af Substantialitetens Umiddel-
barhedz han er, thi han er for Tanken, hertil svarer i Aandens
Verden Ideens Fremtræden, dog vel at mærke, dens abstracte
Form, dens uendelige Negativitetz forsaavidt er hans Existents-
form i Historien en ikke fuldkommen adæqvat billedlig Beteg-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0306.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free