- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
477

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

479

,,lad det kun staae urokket fast, dette Bestaaende; thi dette staaer
med Guds Hjælp ogsaa urokket fast, at idag bliver jeg hudflettet,
imorgen henrettet, eller, hvad der er det Samme, idag forkynder
jeg Ordet og imorgen, Amen". O, Tak, tak, at Du bar Dig saa-
ledes ad; havde Du baaret Dig ad som de moderne Christne, saa
var Christendommen aldrig kommet ind i Verden!

Og her et christeligt Memento. Ordenligvis er Christendom
indenfor ,,Christenhed" just Ligegyldighed for det Udvortes i Selv-
bekymring. Men colliderer En saaledes med det Bestaaende, at
det kunde falde ham ind, at det er et Samvittighedssporgsmaal,
—— store Gud, et Samvittighedssporgsmaali — og han vover at
sige dette: da har han at være enlig Mand, at stride lidende, at
vælge Martyriet. Samvittighed og Samvittighedssag kan —
dette er evig vist og ligger i Sagen selv, thi Samvittighed er ingen
numerisk Bestemmelse — kun repræsenteres af enlig Mand og i
Charakter, ved Handling P), ikke ved at foranledige en Discussion,

k) Som Exempel kan tjene Luthers Ægteskab med Katharina v. Bora —
thi med Luther, nei med Luther var der aldrig Vrovl·

Hvorledes bar han sig da ad? Han beraadforer sig med Gud og sin Sam-
vittighed. Efter frygtelige Kampe og Anfægtelser forvisser han sig om: der
maa paa dette Punkt sættes en intensiv Handling ind. Det er Samvittigheds-
sag ! Han tier. Endnu tier han, skjøndt besluttet. Nu er Øieblikket der til at handle
— nu er han gift. ,,En Præst?!« Ja, tiltrods for Paven. ,,Med en Nonne?l«
Ja trods hele Opinionen. —— Tak; forsmaae ikke en taknemlig Lykønskning til
Dit Ægteskab —— strax samme Dag blev Du neppe overrendt af Lykønskendel
Forsmaae ikke denne Lykønskning fordi den er fra en enlig Mand — og skulde
Du nu modtage Gratulationer endog blot af alle de ,,gifte Præster«, saa blev
det igjen maaskee altfor meget.

Hvorledes bar han sig derimod ikke ad? Han gik ikke i hjerteligt Vrovl med
Kreti og Pleti, Venner og Venner, kastende et verdenshistorisk Blik paa Kir-
kens Fortid, et Do. Do. paa dens Fremtid. Ei heller talte han til disse ,,flere
Venner« saaledes. ,,Det Spørgsmaal om Præsteægteskab er en Samvittigheds-
sag. Men hvad skulle vi gjøre? Lader os holde sammen, see at blive nogle Flere,
saa vil jeg komme frem med et Andragende. Lad os gaae til Rigsdagen. Vel
sandt, Sagen beskæftiget mig religieust, men der er et betydeligt Parti, som
af verdslige Grunde interesserer sig for det Samme. Naar vi da balloterende
holde sammen med dem, saa er det, efter mit nøiagtige Kjendskab til Talfor-
holdene (og Kjendskab til Talforholdene —— indprænter Eder dette Ord, be-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0485.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free