Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
måste ett bättre naturligtvis träda i stället eller åtminstone förändra utseende, som dock alltid är en lindring — om denna
sanning hafva vi båda erfarenhet, och Gudskelof att den fördömda ’Ekluten’ är förbi.»
När Wickenberg skref dessa ord, befann han sig på höjdpunkten af sin bana, men innan han
kom dit upp, hade han haft en dryg väg att vandra genom en dunkel dal med stenar och snår.
Vi skola ännu en gång stiga dit ned till honom och hälsa på i »Ekluten». Det var icke blott en
luttrande obehaglig skärseld, den hade också sina glada dagar, och i hans utveckling både som
menniska och konstnär spelar den en roll af mycken betydelse.
Det första spåret af Wickenberg i akademiens handlingar är från januari 1833, då han i
likhet med G. H. Brusewitz och H. T. Lundh, erhöll den 4:de belöningsgraden, Meyerska medaljen
MODELLSTUDIE TILL EN ABEL.
Teckning i krita. / Nationalmuseum.
för ritningar i modellskolan. Antagligen har han under den föregående tiden allt sedan sin ankomst
1831 ritat efter gipser i antikskolan, hvilken äfven i rent bokstaflig mening utgjorde förrummet till
modellskolan, där man tecknade efter lefvande modell och som utgjorde blomman och högsta
afdelningen af konstakademiens läroverk på den tiden. Endast manlig modell förekom — kvinlig
infördes först 1839 genom Gillbergs och Sandbergs försorg — och någon undervisning i målning
meddelades icke, utan fingo de blifvande färgkonstnärerna själfva förskaffa sig sådan efter råd och
lägenhet.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>