Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Klassicitet och germanism - III
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
enhet. Germanismen åter är subjektiv och
framskjuter känslan och det personliga gent emot
både andlig och statslig objektivism.
Kristendomen, som i romanska händer förvandlades
till ett cæsariskt maktmedel, ett svärd och en
tiara, sammansmälte skyndsamt på
germanernas grund med de folkliga elementen.
Visserligen anbefaller kristendomen så till vida
objektivism, att han fordrar ett uppoffrande af
personliga böjelser, men i likhet med senhellensk
och alexandrinsk filosofi påbjuder han icke
detta för statens skull, utan för hvarje särskild
människas eget bästa och gör med ens
individens lif och tro till brännpunkten. Det blef
bryggan mellan kristendomen och germanismen,
hvilka slöto en oskiljaktig förening. Den
objektiva statsbyggnaden sprider ömsesidig
aktning mellan medborgaren och samhället, men
därtill också en viss kyla. Vid kritiska
tillfällen gripa därför båda snabbt efter klingan och
på så sätt framträder hos romanerna icke blott
anarkismen med sin vendetta, utan hela den
långa skara af konspiratörer, tronpretendenter
och statskuppsriddare af alla färger, hvilka så
godt som saknas inom det germanska
samhället, men där den personliga friheten ofta blir
IB
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>