Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Inbillningens logik. Ur bref från en tecknare till en språklärare
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
4 6 INBILLNINGENS LOGIK.
prydliga utseende är likgiltigt. Denna konst är
det förtroligaste aktstycke om mänskligt själslif, som
ett århundrade lämnar i arf, men den är otillgänglig
och dunkel för dem, som själfva sakna inbillning.
Det andra slaget af konst är en värld för sig, som
hopletar alla det förra slagets tekniska resultat och
erfarenheter samt bygger af dessa sina tempel. Där
är lek och tanklöshet men framför allt uppöfvad
skicklighet, och liksom Cellini obekymrad opi ali
jordens filosofi uthamrade prydliga gudar och
gudinnor i guld och silfver, så förvandlar denna konst
alla inbillningens sinnebilder till blott och bart
prydnadsföremål. En formalistisk dikt måste läsas,
åhöras eller rad för rad upprepas i minnet för att
kunna njutas; den inbillningsnaturalistiska dikten
däremot kvarlämnat* en syn- eller känslostämning,
till hvilken man kan återvända äfven långt efteråt,
när själfva ordalydelsen fallit i glömska. Båda
dessa arter af konst likna två hopslingrade träd,
hvilkas grenar knyta sig om hvarandra och hvilkas
frukter sammanblandas på marken. Våra största
diktare och konstnärer ha gång på gång genom
sin tillkämpade skicklighet lockats att plocka många
frukter under det oäkta trädet, och ingenting väcker
en sorgmodigare ringaktning för diktning och konst
än den beständiga upptäckten af dessa granna
4. — Heidenstam.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>