- Project Runeberg -  Samlede skrifter / Bind III. Profiler /
273

[MARC] Author: Nils Kjær
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gunnar Heiberg dd

om Ibsen og Bjørnson paa scenen fortjener de neppe
plads undtagen i en fodnote. Udenfor Skandinavien
hører de to digtere hjemme kun paa en scene, nem-
lig den tyske. De spilles maaske hist og her og nu
og da baade i England og Frankrige, men ialfald 1b-
sen lever udelukkende i Berlin og Wien. Desværre
indeholder Heibergs bog ikke et eneste brev om en
tysk Ibsenforestilling.

Imidlertid er jo dette, som sagt, væsentlig en ind-
vending mod titelen. I en bog som denne søger mari
ikke først og fremst Ibsen og Bjørnson, men Heiberg.
Ikke den udtømmende og udtværende behandling af
et umaadeljgt stof, men delagtiggjørelse i den ind-
sigtsfulde forfatters oplevelser som tilskuer og kri-
tiker. Og det faar man i rigelig maal.

For at sikre sig mod misforstaaelse befæster han i
et kuriøst forord en afgrund mellem de to digtere:
«Ibsen havde noget nyt at sige i dramaet, og han
skabte en ny dramatisk form. Gjenoplivede ialfald en
form, som havde ligget brak siden Sofokles. Bjørn-
son havde intet at sige i dramaet, som han ikke lige-
saa godt kunde sige andetsteds, og han havde ingen
ny form. Ibsen er for sig. Han er stor dramatisk
digter. Bjørnson er dramatisk digter som saa mange
andre, undertiden bedre, undertiden ikke saa god».

Jeg forstaar sandt at sige ikke et muk af disse ord.
Med den dramatiske form, som skulde have ligget
brak siden Sofokles, sigtes der formodentlig til den
retrospektive teknik, som Ibsen anvendte i senere
verker: dette, at han spænder interessen bagover og
lidt efter lidt og lag for lag afdækker forudsætnin-
gerne for det, som skal ske. Eiendommelig for Sofok-
les er ialfald denne form ikke mere end for de andre

18 — Nils Kjær. III.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:59:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/knsamlede/3/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free