Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
en så komplicerad fråga som Kristusproblemet. Å
andra sidan får man ingalunda föreställa sig, att
fasthållandet av Jesus som historisk personlighet
skulle vara specifikt teologisk ståndpunkt. Helt
nyligen har den tyske socialdemokraten Max
Maurenbrecher utgivit ett synnerligen intressant arbete [1],
vari han bestämt vidhåller Jesu historiska existens.
Samma ståndpunkt intar Hermann Schneider i sitt
arbete »Kultur und Denken der Babylonier und
Juden», och även två var och en på sitt område
så framstående forskare som orientalisten Heinrich
Zimmern [2] och filosofen Wundt hålla före att
»utstrykandet av personen Jesus ur historien och
insättandet av församlingskollektivet som kristendomens
grundläggare synes dock vara en otillåtlig
hyperkritik och leder i stället för att undanrödja de
föreliggande anstötligheterna och ojämnheterna, till en
mängd nya orimligheter och olösliga gåtor»
(Zimmern). Även andra författare, vilkas fördomsfrihet är
höjd över allt tvivel, t. ex. Heinrich Schmidt [3]
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>