Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
motståndaren framkastade stötestenarna, har hos
honom blivit en andra natur, lika obetvinglig som
den logiska känslan hos profana forskare. Och då
den modärna teologen ofta förfogar över en
kvantitativ vältalighet så stark, att hans ord under
obegränsad tid kunna rägna ner över auditoriet
som tusen och åter tusen grådaskiga confetti, så
uppstår det redan härav hos mången åhörare en
intellektuell mattighet, som förträffligt predisponerar
för en överrumpling av förståndet.
För att illustrera det sagda skall jag till att börja
med anföra en modärn teologs tankar om den kristna
dogm, till vars glorifierande professor Wicksell för ej
längesedan fick avtjäna två månaders fängelse. I en
broschyr, betitlad »Jesus i den modärna teologins
ljus», får författaren, pastor Immanuel Heyn (Greifswald)
även tillfälle att utförligt ingå på dogmen om
Jesu övernaturliga födelse. Heyn erinrar först därom,
att läran om Jesu jungfrufödsel i själva verket icke
är bibelns lära, efter som de äldsta handskrifterna
icke veta något om den saken. I den år 1892 på
Sinai funna syriska handskriften, vars grekiska
original anses vara omkring tvåhundra år äldre än
de bästa förut kända urkunderna, heter det
ordagrant: »Jacob avlade Josef, men Josef, med vilken
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>