Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
själsläkare och sanningens budskap; detta grekiska
inflytande hade sträckt sig ända därhän, att också
den strängare judendomen, utan att själv märka det,
upptagit en del grekiska begrepp och åskådningar,
som också gå igen i de paulinska breven. För verklig
bildning, sådan den förefanns i samtidens
hedniska kulturvärld, står den judiske tältvävaren
fullkomligt främmande; filosofisk kunskap lägger han
ingenstädes i dagen, och när han någon gång citerar
en diktares ord — 1 Kor. 15: 33 återfinnes hos
komediförfattaren Menander — så gör han, som
Wrede framhåller, blott vad eljes mången illiterat
person gör. För hans framtida verksamhet som
hednamissionär var emellertid uppväxttiden i Tarsus,
där han redan i den tidigaste ungdomen lärde sig
behärska det grekiska språket och därmed även erhöll
kontakt med grekiska föreställningssätt, av
genomgripande betydelse.
Utom grekiskt språk och grekiska tankevanor
mötte den unge juden i sin fädernestad även
andliga företeelser av helt annan art, nämligen de
från orienten inträngande hednareligionerna med
deras underliga mysteriekulter. Redan på Pompejus’
tid († 48 f. Kr.) var Tarsus ett säte för
Mithrareligionen, som utgått från Persien, i Mindre Asien
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>