Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
fram skola återkomma, dock alltigenom röjer sitt
judiskt-fariséiska ursprung. Utmärkande för den
judiska folkkaraktären är bland annat dess
fullkomliga oförmåga av all metafysisk spekulation;
judarnas religion är, som vi redan sett, dels lagparagrafer,
dels historia, nykter och abstrakt-materialistisk
världshistoria, som sträcker sig från världens
skapelse till närvarande tid [1]. Denna judiska krönika
har Paulus en gång för alla fört in i kristendomen.
Hela världshistorien förlöper nu efter en mycket
överskådlig, mänskligt begriplig, så att säga
»empirisk» gudomlig plan. I stället för den trånga judiska
uppfattningen framträder visserligen en universell
frälsningsplan, men principen är densamma: det är
den samme, alltigenom mänskligt tänkte Jahve, som
skapar, befaller, förbjuder, vredgas, straffar, belönar;
Israel är det utvalda folket, »det goda oljeträdet»,
på vilket enstaka grenar av hedendomens vilda träd
ympas in (Romarebr. 9: 17). På detta sätt blir
alltsamman logiskt och rationalistiskt: skapelsen, det
tillfälliga syndafallet, straffet, utväljandet av ett
särskilt prästfolk, ur vars mitt Messias skall framgå,
Messias’ död som försoningsoffer (i gammaljudisk
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>