Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Vad särskilt Paulus beträffar, så har en ingående
undersökning [1] otvetydigt lagt i dagen, att hans
förkunnelse till en väsentlig del har rört sig i samma
uttrycksformer som de kyniskt-stoiska
populärfilosofernas predikan, alltså i den stilform, vi nyss
lärt känna som diatribens. Men just den
omständigheten, att en jämförelse med de kyniskt-stoiska
folkpredikanternas verksamhet är möjlig och
befogad, visar på ett slående sätt den kristne apostelns
intellektuella underlägsenhet gentemot de grekiska
förebilderna. En hel rad retoriska konstgrepp och
vändningar: apostroferingen av åhöraren som en
oläraktig lärjunge, framställningens dragning åt en
dialog mellan talaren och en fingerad motståndare,
vars inkast vederläggas, användningen av antiteser,
som tendera åt det paradoxa, det än eftertryckliga,
än lekande upprepandet av att slagord, åberopandet
av allmänt kända ordspråk eller av guds auktoritet,
motiverandet av viktiga satser med gottköpsprat,
valet av liknelser, ironiserandet över motståndarens
uppfattning, materialets anordning — allt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>