Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
man icke dör, utan beständigt lever i Jesus Kristus.
Hos Justinus finner man det första förklaringsförsöket
av denna Jesu lekamens och blods förvandling
till vår egen kropp; samtidigt erinrar även
denna apologet om Mithrasmysterierna, där bröd
och vatten under vissa åkallelser fungera som
nådemedel.
Härmed är, säger Paul Wernle [1], redan början
gjord till en ödesdiger utveckling, som låter
kristendomen under inverkan av orientaliska och grekiska
mysterier bli en vidskepelsens och spöktrolleriets
religion. Visserligen saknades det under denna period,
lika lite som senare, lärare, som när de tala om
sakramenten, symbolisera och moralisera, men även
dessa lämna dock de kristna massorna rätten
obetagen att uppfatta det hela magiskt. »En urartning
av den ursprungligen rent sedliga och personliga
religionen föreligger under alla omständigheter.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>