Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstnärsliv
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Och de tre stormade in.
— Fy fan vad du ser ut! Alldeles som en
sillmjölke i synen. Vi kunde förstå, att det var
något tokigt med dig, efter du varit osynlig så
länge. Men opp med dig nu! Tuben har fått
julpengar och här ska festas. Vi ha redan ätit
frukost och äro pin livade. Vi blevo utkörda från
»Runan» för att Otto spelade munspel. Släng på
dig paltorna med samma och ligg inte och såsa
så där!
— Ja, men jag tror verkligen, att jag är sjuk.
Jag har inte ätit sen jag vet inte hur länge. Jag
orkar inte gå opp.
— Kan inte det här hjälpa dig på benen?
frågade Olle och drog fram ett stort papper ur fickan.
Det är »Runans» matsedel, som jag högg innan
vi blevo utkörda. Hör på nu: Smörgåsbord 30 öre,
utan vidare spisning 50 öre. Nu har du levt så
länge på utan vidare spisning, så du kan behöva
litet smörgåsbord. Buljong 25 öre, vitkål 30 öre,
tänk på frikadellerna, kabeljo 30 öre, tänk på supen
till den. O. s. v.! Och tänk på ölet och kaffet och
konjaken och cigarrerna och mat igen, tre gånger
om dan-och allting fritt. Och sen gå vi till Blanchs
och höra på Stanék, och sen gå vi hem till Tuben,
för han ska köpa chianti, och — —
— Jag får väl blåsa liv i den tusan, sade Otto
och tog fram munspelet. Han preludierade en
stund, och så började han säsongens målarvisa.
De båda andra stämde i med full hals:
»Jag är en liten flicka fin, |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>