- Project Runeberg -  Banbrytaren. Historisk skildring af nybyggarlifvet i Nordvästern under en tid af trettiofem år 1870-1905 /
196

(1906) [MARC] Author: Sven Johan Kronberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

196

’ BANBRYTAREN.

Då något barn dör, som ej erhållit dopet, hör man icke att
föräldrarna sörja eller beklaga sig däröfver, utan de söka
hellre intala sig själfva den falska trösten, att Gud väl icke
kan fördöma sådana små barn." Men vi lefva också -i detta
"frihetens förlofvade land", Amerika, där "mången inbillar
sig ha frihet att göra och låta som han behagar, enkannerligen
då det gäller kyrka och religion, församling, ordet och de
heliga sakramenten. Huru många af våra landsmän är det
icke, som komma hit, hvilka aldrig bry sig om att förena sig
med någon kristlig församling, högst sällan träda in i en kyrka
på en söndag för att höra Guds ords predikan och aldrig gå
till Herrens heliga nattvard. Hvad månne dessa tro om det
heliga dopet? Man märker ofta deras likgiltighet, för att nu
icke säga förakt, i fråga om dopet på det sätt, på hvilket de
anmäla för pastorn att de ha ett barn, som de önska döpt. Det
kännes visserligen icke ljuft att döpa ett barn, hvars föräldrar
ådagalägga den yttersta kallsinnighet med afseende på
barndopet, men på samma gång kunna vi pastorer, med vår
uppfattning, tro oeh bekännelse om det heliga dopet, att det är
grundadt på Guds heliga ord och är ett nådemedel, icke
gärna neka barnet dopet.

Dessa skuggsidor, dessa mörka drag hos vårt till detta land
invandrande lutherska folk, hvilka vi nu tecknat, äro dock
lyckligtvis ännu icke så allmänna. I regeln hyser man dock
vördnad för de heliga sakramenten. En och annan, som haft
ett sjukt barn och fruktat att det skulle dö, innan någon
pastor kunde anlända, har själf gifvit barnet nöddop, hellre
än att det skulle dö odöpt, hvilket visar, att de trott på
betydelsen af det kristliga dopet. Dock har sådant händt endast
några gånger under min trettioåriga verksamhet som pastor.

Att mången ännu har någon tro på dopets betydelse,
välsignelse och nödvändighet, finner man vidare däraf, att då de
anmäla dopet, säga de: Jag ville ha "kristnadt" mitt barn.
"Kristnadt" — således erkänna de, att barnet icke är ett kris-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:32:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ksjbanbryt/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free