Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Svenska Ostindiska Compagniet. Av Sven T. Kjellberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
92
Sven T. Kjellberg
Bild 20. Fågelbilder av kinesiskt stengods, ijoo-talets förra hälft.
Göteborgs museum.
kinesisk konstslöjd. Oavsett den under 1700-talets mitt rådande
moderiktning, som i kineseriets exotiska linje- och färgspel omdanade och
utnyttjade denna, medförde importen av denna förfinade och
högtstående konstslöjds alster en påverkan av kvalitativ och teknisk art,
som kvarstod sedan kineseriets tid längesedan avlösts av andra moder.
Med den naturvetenskapliga och nationalekonomiska inställning, som
kännetecknar 1700-talets Sverige, blev även den främmande
världsdelens natur och materiella odling föremål för vetenskapsmannens och
den experimenterande nationalekonomens flitiga studier. Även här
blev Ostindiska kompaniet den förmedlande. En rad av unga
vetenskapsmän medföljde fartygen över haven till det fjärran Asien att
lära känna natur och folk. Att de erfarenheter, som de härvid gjorde,
i främsta rummet skulle komma fosterlandet till godo var i sin
ordning och helt i deras mästares Carl von Linnés anda. Linné var över-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>