Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kunglig ceremoni. Av Sigurd Wallin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
2jO Sigurd Wallin
dekorationer äro de som byggdes för Karl XI :s och hans drottnings
räkning, och i båda fallen är festens tyngdpunkt förlagd till
jordfästningsceremonien i Riddarholmskyrkan. Det gäller därvid skapandet
av en grandios barockinteriör, som kunde i symbolisk rikedom
avspegla det kungliga majestätets höghet och alla maktens och dygdens
fullkomligheter.
Drottning Ulrika Eleonoras begravningsakt var den förra av dessa
ceremonier. Det framgår av Tessins egen redogörelse för
anordningarna, att en viktig sak vid kyrkointeriörens omskapande hade varit
att i möjligaste mån dölja oregelbundenheterna i arkitekturen. Genom
verkliga eller blinda läktaranordningar hade ett fullständigt intryck
av symmetri skapats, och genom hela rummets beklädande med svart
kläde ända upp i valvens hjässor kom rummet att växa i storlek och
intryckets magnificens att underhjälpas. Som slutpunkt för den med
rika sorgedekorationer av broderade provinsvapen och
kandelaberbärande benrangel prydda arkad, som kyrkans långhus bildade, reste
sig i koret det magnifika castrum doloris, vari drottningens kista
bildade den innersta kärnan. Närmast över katafalken med kistan hölls
en bärhimmel av hovdignitärer i släpande svarta sorgekappor. Men
över dem och deras himmel höllo fyra jättestora bevingade och
bekransade dödar en hög pyramid, vilken upplystes inifrån som en
transparang och på sina fyra sidor visade inskriptioner och allegoriska
bildframställningar, tillsammans utgörande ett enda stort äreminne
över den döda drottningens alla goda egenskaper. Ett stort rökfat
utgör pyramidens krön, och kring densamma sväva tvenne
basunblå-sande ryktesgenier. Högst upp från korvalvets hjässa nedhängde över
allt detta en jättelik tronhimmel med fyra långa sammetsgardiner,
som uppfästats på de fyra kringstående pelarna. Monumentet över
kistan växer på så sätt ut och fyller upp hela det valv i kyrkan, där
det är placerat, ända från golvet och upp under valvet och från det
ena hörnet till det andra. Det blir den ofrånkomligt kraftigt
betonade mittpjäsen i hela kyrkorummet, begravningsaktens stora
tyngdpunkt.
Även vid Karl XI :s jordfästning står kistan på sin katafalk
under bärhimmeln och från valvhjässan hänger den stora
tronhimmeln med sina vid pelarna uppfästade långa flikar. De fyra hörnen
av castrum doloris bestå här av höga ljuspyramider, egentligen långa
cederträd omvirade med en grön gren, vars långa spiral åtföljes av en
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>