- Project Runeberg -  Kult och Konst. Tidskrift för hymnologi, kyrkomusik, kyrklig bildande konst samt liturgiska frågor i allmänhet / Häfte 1-4 1907 /
140

(1905-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ii 6

kult och konst.

sina grunddrag lik S. Giovanni Gualbertos, endast något mer
förstelnad och uttryckslös. Den helt nakne gossen, som sitter på hennes
vänstra arm, är en tjock och klumpig figur af föga barnsligt tycke.
Jämför man honom med gossen i Nardos altarverk i sakristian i
S:ta Croce, framträder den äldre broderns konstnärliga
öfverlägsenhet på ett slående sätt. — Änglarna, som knäböja vid madonnans
fötter, spelande mandolin och cittra, äro styfva som dockor, och deras
mantlar bryta sig i skarpa veck alldeles på samma sätt som hos de
små figurerna i framställningarna ur S. Giovanni Gualbertos legend.

Slutligen må såsom sannolika arbeten af Jacopo di Cione
antecknas de fyra stora kyrkofäderna, som numera fått plats i
högaltarbilden i S:ta Croce på ömse sidor om en madonna i Niccolo di
Pietro Gerinis art. Crowe & Cavalcaselle anföra dem såsom
dubita-tiva verk af Orcagna; Suida har däremot redan framhållit, att de med
största sannolikhet utförts af Jacopo. Deras högtidligt dekorativa,
nästan monumentala karaktär vittnar om att äfven Jacopo stundom
lyckades binda en fläkt af den stora konsten, som i hans äldre
bröder hade två af sina förnämsta representanter i Florens vid medlet
af 1300-talet.*

* »

*



För öfverskådlighetens skull må här till slut meddelas en
summarisk förteckning pä de bilder, vi i det föregående hänfört till de
tre bröderna Cione. Då attributionen är författarens, utmärkes den
med en asterisk.

I. Andrea di Cione (Orcagna).

Berlin. Kaiser-Friedrich-Museum: Scen ur S. Domenikus’ legend
(Kat. n:r 1904; Ambr. Lorenzettis skola.)

Bridapest. Musée des beaux-arts: Madonna. (Kat. n:r 50.
Jfr. afbildning i katalogen.)

Florens. SS. Apostoli: *Madonna (restaurerad).

Badia. Capp. Bonsi: , *Den hel. Andes utgjutande
(flyglarna delvis elevarbete).

S:ta Maria Novella. Capp. Strozzi: Altarverk,
dat. 1357.

*I nära samband med Jacopo di Cione, ehuru icke bland hans egna arbeten,
böra tre stora altarbilder nämnas: 1. Marias kröning med talrika helgon, National
Gallery, n:r 569, »Orcagna». — 2. Marias kröning jämte Florens’tio stadshelgon, Uffizi.
n:r 29. »Niccolo di Pietro Gerini» — 3. S. Antonius in trono (öfveruat. storl.) Galleria
Sangiorgio. Rom.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:40:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kult-konst/1907/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free