Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritisk afdelning: kunskapskritik - Kap. XIX. Empirisk transscendens. De psykologiska transscendenskategorierna - 4. Psykiskt realsammanhang och psykisk kausalitet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
594
mekanisk, psykofysisk och psykisk kausalitet. Den rena idén är
egentligen en abstraktion och generalisation; i värkligheten är äfven
den inkarnerad i materiella förutsättningars substrat. Det blir
återigen det skrifna eller talade språket, hvilket framstår som
hufvud-förmedlaren af antydda växelförhållande mellan idén och individen.
En idé, som icke kan framträda i skrift eller klädas i ord eller
öfverhufvud inkarneras i och uppbäras af ett sinligt material, äger
ingen öfverindividuell betydelse. Men i samma mån den besitter en
sådan och ingår i den objektiva anden som ett värksamt element
i dennas totala idésystem får den icke så att säga försmå den
kombinerade kausalitet, som i det föregående framhållits. Vill man
häfda en idékausalitet har man alltså att icke förglömma att äfven
denna till sist återför sig till en mekanisk, psykofysisk och psykisk
kausalitet af i och för sig idélös natur.
En slutfråga blir därför: af hvilka kausala förutsättningar
betingas ytterst kulturutvecklingen och det historiska lifvet i det
hela? All kausalitetsbetraktelse återför sig till en mångfald af
samvärkande elementära faktorer. Så blir ock det aktuella
kultur-lifvet, dess ursprung och historiska utveckling åtminstone i
någon mån begripligt, om det återföres till sina elementära
kausala faktorer och tänkes som en resultant af dessas samvärkan,
en visserligen ogenomskådligt komplicerad funktion. Sedd ur
synpunkten af de olika allmänna kausalitetsordningar, som
bestämma hela detta förlopp, ter det sig dock relativt enkelt, ett
förhållande motsvarande det faktum, att det yttre skeendet i
universum kan ses ur t. ex. den fysiska energiens synpunkt och
därmed framstå med enhetligheten och enkelheten hos ett enda
system af rörelse- och lägeenergier. Inom den historiska
kulturutvecklingens område får man till sist endast tre kausalitetsformer
att laborera med. Allt historiskt lif har först och främst sitt
naturbestämda underlag, sin rent fysiska miljö. Här råder den
mekaniska kausalitetens regim, på otaligt många sätt bestämmande det
andliga lif, som blommar på denna naturbotten. Men kulturlifvet
är alltid ett mer eller mindre organiseradt samlif mellan å ena
sidan relativt själfständiga individer samt å andra individerna och
de högre, öfverindividuella enheter, som tagit form i de olika
samhällsbildningarna. Hvarken individen eller samhället kan dock
manifestera något specifikt lif annat än på grundvalen af en fysisk-psykisk
kausalitet. Det blir ett interindividuelt ocli samhälleligt
växelförhållande, men i såväl ena som andra fallet en fysiskt och psykiskt
betingad ordning af yttre och materiella samt inre och andliga förlopp.
Och samma sanning gäller äfven i fråga om det växelförhållande,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>