- Project Runeberg -  Haandbog i huslige Kunstarbeider /
67

(1892) [MARC] Author: Franz Sales Meyer Translator: Henrik August Grosch
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. De forskjellige Dilettantarbeider - 6. Bronse- eller Brillantmaleriet og Kensingtonmaleriet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

67

Istedetfor Bronser i Pulverform kan man ogsaa bruge de netop
for Bronsemaleriet tilvirkede flydende Bronser i smaa Flasker.

Til Kensingtonmaleriet bruger man de sædvanlige Oliefarver i
Tuber.

Er det Spørgsmaal om en umiddelbar Efterligning af Broderier,
saa findes gamle, gode Forbilleder rundt om i forskjellige Værker.
Hvad nyere Mønstre angaar, leverer de illustrerede Modeblade til-
strækkeligt Materiale. Har man derimod mere det dekorative Maleri
end Broderiefterligningen for Øie, saa er i første Række at anbefale
forholdsvis enkle og store natura-
listiske Motiver, Blomster, Fugle,
Sommerfugle og Lignende. Netop
de varme Landes Fugle og Som-
merfugle frembyder ofte Farver,
der lader sig udmærket gjengive
ved Hjælp af Bronsemaleriet. Ogsaa
Paafuglefjær er som skabt til Mo-
tiv for Bronsemaleriet, de kan lige-
frem tjene som Mønstre ved de
første Øvelser. Imidlertid kan man
selvfølgelig ogsaa med Bronsefarver
male Blade, Blomster og Frugter,
der i Naturen ikke har noget Bronse-
skjær. Man vælger i saa Fald de
nærmest liggende Aftoninger og
Blandinger, f. Ex. til Blade grønt
Guld, som da med «Reichgold»,
Brillantblaat og Kobber stemmes i
Retning af Gult, Blaat eller Rødt,
og paa denne Maade kan der ved
at tage de gjennemskinnende, mørke
Bunde til Hjælp opnaaes alle op-
tænkelige Schatteringer. Stærkere Kontraster lader sig undgaa ved
f. Ex. paa mørkerødt Stof at holde sig til rødlige Toner, altsaa kun
anvende rødt Guld, Kobber og Purpur og paa samme Maade i andre
Farver.

Noget Lignende gjælder ogsaa for Oliefarverne. Det er ikke nød-
vendigt, ja ikke engang tilraadeligt, at kopiere Naturen saaledes som
den er, og det hverken i Form eller Farve. Vigtigere end naturalistisk
Nøiagtighed er den heldige Virkning, den harmoniske Stemning. Paa
samme Maade som Formen kan stiliseres, lader ogsaa Farverne sig

Fig, 38. Ornament af Terschak.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Oct 3 02:34:30 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kunstarb/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free