Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
KONGENS HJÆLPERE
91
der haver Lyst til høje og hemmelige Ting," og man erindrer
hans Færdighed i den „højlovlige Drejerkunst" og i at skære
i Elfenben, saa forstaar man den Interesse, han vakte hos
Frederik den III.
I to Skøder af 16(52 og 1667 kaldes han „Forvalter udi
Kunstkammeret"; dette Udtryk skal — ligesom hans eget, at han efter
Gyntelbergs Død i halvandet Aar „opvartede Kunstkammeret" —
sikkert kun forstaas saaledes, at han gik til Haande her. Ogsaa
Caspar Herbachs Søn, Frederik, som senere blev Møntmester kuldes
i en tysk Bog, „ Kunst verwalter". Ei
Kunstkammerforvalter-Embede blev imidlertid först oprettet langt senere. Som den förste
virkelig overordnede Tilsynsmand ved Samlingen fremtræder Casper
Bartholins Son Bertel Bartholin, Professor eloqventiæ, der i
halvottende Aar under Titlen Antiqvarius regius havde Inspektion
med Kunstkammeret. Han søgte i 1676 om jus patronaius til en
Del Kirker i Sjællands Stift for resterende Løn: „og saasom jeg
paa halvottende Aars Tid haver haft for nogle Aar Inspektion
over det kgl. Kunstkammer udi Iis. kgl. Majestæts Salig Hr.
Faders, Kong Frederik d. III højlovlig Ihukommelses Tid,
hvorfor mig aall igen blev lovet 400 Rdl., hvoraf jeg aldrig noget nydt
haver, da beder jeg udi lige Maade allerunderdanigst Iis. kgl.
Majestæt vilde af medfødte og sædvanlige Mildhed samme min
ringe Fordring samtykke." Han blev uden Tvivl afløst i sit lidet
lønnende Embede af Villum Vorm, der 16 December 1668 fik
Ordre til „at gennemse og en rigtig Fortegnelse at forfatte over
hvis Rariteter, som nu lindes i vort Kunstkammer." Fire Aar
senere betegnes Vorm af Christian d. V som havende Inspektion
over Kunstkammeret.
Der var imidlertid en Mand, hvis Berømmelse laa paa helt
andre Kanter end disse lærde Mænds, der i et kongeligt Regnskab
for 1670 kaldes „Inspektor ved Kunstkammeret", med den senere
Tilføjelse „død". Det var Maleren Carl v. Mandern. Han havde
selv et „RariteLskammer", med „mange livagtig adskillige
højlovlige Konger og Potentater, saavel som og andre højædle og
vei-baarne berømmelige Mænds Kontrafejer og andet som efter
Anatomi-Kunsten brugeligt er, men endog andet mere af Rariteter og
Antikviteter, som af hans hele Kunsts udspekulerede
Skarpsindighed gjort er." Her var fysiske og matematiske Instrumenter,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>