Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anmärkningar rörande det som förnämligast bör i akt tagas vid Skådepenningars upgifvande af Gudmund Adlerbeth - 15. Om Deviser
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
På afgörandet af denna fråga, huruvida nämligen människjo-figuren i en devis kan användas, ankommer ock följande. Det är tilförne anmärkt att vissa fabler eller utur gamla historien dragna händelsers afskildrande kan för sinnebilder antagas. Frågan är nu, om slika historie-taflor, försedde med omskrifter af den art devisen äskar, må för deviser erkännas? Man har sett penningar, öfver franska Drottningen Maria de Medicis, med Gudinnan Rhea omgifven af Gudarne sina barn, jämte orden Laeta Deûm partu; öfver franska Chambre de Justice 1716, med Hercules som ihjälslår Cacus och orden Vindex avaræ fraudis; öfver frimurare barnhusets inrättning i Sverige vid tillfälle af Kongliga Prinsessan Sophia Albertinas födelse, med Pharaos dotter som räddar den späda Moses, och orden: Servavit Regia nata. Äro dessa riktiga deviser eller icke? Det är redan sagt, att denna frågas uplösning beror alldeles af den förras; men hon behöfver icke uppehålla oss, ty om någon är så laggrann, att han ej gillar dem såsom deviser, måste de dock antagas såsom sinnebilder, och då blir ingen tvist om hufvudsaken, som är deras brukbarhet, utan blott om namnet.
En annan fråga har ock varit tvistig, huruvida nämligen särskildta delar eller lemmar
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>