Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Menneskesønnen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
71
først komme i forhold til mysteriet og føle dets charme.
Manden stirrer ind i det ufattelige med stivt blik;
det er for ham det lufttomme, bælgmørke, uendelige
rum. Den kvindelige aand er som luftkredsen, der
opfanger og bryder solstraalerne, - og den mørke
afgrund bliver til den milde blaa himmel.
Hvorledes den historiske og den dogmatiske
Kristus bliver at opfatte som en enhed, det er spørgs
maalet. Mysteriet er der og staar fast, selv om
nutidens tænkere ville forkaste det, idet de alene ville
holde sig til den historiske Kristus, som menneske.
Den historiske virkning af hans vandring paa
jorden overskrider nemlig det menneskelige, og maa
kaldes guddomlig; ikke saa meget for dens udbre
delse, thi Buddhaismen har en omtrent ligesaa stor,
men paa grund af kristendomens frigørende, kultur
bringende kraft.
Navnet Menneskens Søn, hvormed Jesus helst
nævnte sig selv, forekommer mig at indeholde en
forsoning mellem det dogmatiske og det historiske.
Jeg vil nu fremføre de ideer af mit system som
hører herhen.
Den guddomlige person, som blev «kvindens sæd»,
og saaledes blev sandt menneske, denne guddomlige
person er, dogmatisk, ophav til det menneskeligt
sjelelige, — og er, historisk, blevet et forbillede for
menneskenes sjeleliv. Han viser os som i et samlet
billede, i sin person, menneskesjelens højeste udtryk
af blidhed, ynde, godhed, kærlighed; højhed i lidelsen
og sand visdom. Denne guddomlige person danner
efter mit system, dogmatisk, forbindelsen mellem
Skaberen og Hellig-Aanden.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>