- Project Runeberg -  Eos /
29

(1903) [MARC] Author: Werner Karsten
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

på egen hand sökte sig nya banor och bar han sedan dess
hufvmdsakligen vistats utom sitt hemland. Två år därefter
utstälde han första gången offentligt. Det var på
Konstutställningen i Kristiania, hvarvid en hans tafla "Bayersk
bondeviolinist" inköptes af Konstföreningen i Bergen, samt samma
år i München en serie teckningar, hvilka rönte stort erkännande
af kritiken därstädes. Den första tafla Wiwel utstälde i
Kjöbenhavn var "Sagneraads-möde“.

Det är sålunda en lång konstnärsbana Wiwel har bakom
sig. Han har därunder arbetat i München, Düsseldorff, Paris,
hvarest en hans tafla "Satisfaction du paysan" på salongen
1880 väckte stort uppseende, Berlin och hemlandet. Under
vistelsen i Berlin uppstod hans "Eine Rabenmutter", känd
äfven hos oss, hvilken öfver hela jordklotet, så långt engelskt
språk talas, i hundratusental stora reproduktioner spridts
genom konstförlagsfirman Stroefer & Kürchner i New York,
hvilken firma för ett "spottpris" öfvertagit all rätt till
densamma.

Af ett ytterst känsligt lynne har Wiwel till följd af en
isolering, lika betecknande för hans liUf, som egenarten för hans
konst, altmera dragits från måleriet odi färgbehandlingen till
den rena teckningen och illustrationen. Det är äfven såsom
sådan han är känd hos oss.

II.

Såsom tidigare nämnts utgör humorn ett af de mest
karakteristiska dragen för Wiwels konst. Såsom exempel
härpå vill jag nämna den enda duk Wiwel hos oss utstält,
»Kyrkråttor". Det var på Konstnärernas böstutställning 1902.
Tvänne kyrkråttor sitta vid ett fallfärdigt, boplappadt bord,
andäktigt beskådande en i ett lerfat liggande bibel, hvari en
gaffel är instucken. De nakna väggarncs enda prydnad är
en bild af Sta Pauperitas. Hvilken bittra värkligbetens ironi
möter icke en i denna tafla, som på samma gång djupt
erkänner det sublima i kristendomens bud »Hvarje dag bar sin
omsorg". Det är minsann endast en Wiwel, som kunnat
komponera något dylikt.

Samma rena humor möter oss ock i bans teckningar,
ss. »Gubben Noak", utstälda bl. a. i Åbo, flere teckningar för
fyren m. fl. Att märka är att Wiwel aldrig varit illustratör
i den mening, att ban skulle teckna på beställning. Hans
mappar i hans hem äro öfverfylda af teckningar, hvilka han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:57:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kweos/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free