- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Sjunde årgången, 1906 /
281

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Granskningar och anmälningar - Grützmacher, Georg. Hieronymus, eine biographische Studie zur alten Kirchengeschichte. B I, II. Anm. af Hj. Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ORANSKKIXeAR OCB ANMÄLMNOAR 28 1
med det viktiga skede i kyrkans historia som ligger mdlan
Konstantin och medeltidens början. — Hieronymus var framför
allt exegetisk och textkritisk skriftställare; bibelforskaren och
kyrkohistorikern ha ock bägge i lika grad att ösa ur Griitz-
machers arbete. Här må ett sammanträngdt referat af det
kyrkohistoriskt viktigaste lemnas.
Hieronymu’s lefnad inföll under uppkomsten och vidgandet
af kl^rftan mellan Östern och Vestern. Vid hans födelse omkr.
340 herskade Konstantins söner öfver hela riket; vid hans
död 420 var den politiska tudelningen fullbordad. Denna
tudelning förberedde den kyrkliga splittringen, äfven om 381
års koncilium slagit en tillfällig brygga öfver den växande
religiösa olikheten mellan östern och Vestern. Af. denna hi-
storiska situation bestämdes Hieronymu’s lif; hans största bety-
delse Ugger däri, att han mer än någon samtida förmedlade
det inre utbytet mellan Östern och Vestern, innan klyftan
ohjälpligen gick i sär. Därtill kommer, att han mer än någon
annan beredde den nya munkrörelsen mark hos de högre
romerska klasserna och därmed medverkade till Roms defini-
tiva inre lösgöring från hedendomen. Som teolog saknade
hän däremot hvaije spär af orginalitet; dogmhistorien kan
saklöst förbigå honom. Och som religiös personlighet, om
detta namn kan gifvas honom, visar han en lumpnare bild än
någon annan, hvilken hedrats med namnet helgon.
Hieronymus föddes i Stridon i Dsdmatien, på själfva
gränsområdet mellan Östern och Vestern. Föräldrarne voro
goda katoliker. Efter fullbordade elementarstudier i hemstaden
kom han till Rom för att vinna tidens högre bildning i huf-
vudstadens grammatik- och retorskolor. 354 begynte han som
lärjunge hos den berömde grammatikern Donatus, inhämtade
verkligt sinne för den romerska klassiciteten och utbildade sig
till den (jämte Lactantius) förnämste stilisten bland de latinska
kyrkofäderna. I retor-skolan lärde sedan den unge Hieron}–
mus alla former för dåtida vältalighet; här betydde fraserna,
sofistiken allt, sanningen intet. S3’^stematiskt dödades hans
sanningssinne. Under hela sitt lif förblef han retorikern och
dialektikern, så mycket han än stundom hånade denna ihåliga
vältalighet. Men å andra sidan får ej heller glömmas, att han


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:02:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1906/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free