- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Elfte årgången, 1910 /
28

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - Hjalmar Holmquist. Franciskusproblemet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 O

HJALMAR HOLMQUIST

herravälde. Under Franciskus’ bortavaro på missionsresa i
Egypten och Syrien fingo dessa nya tendenser öfverhanden, och
omformningen af rörelsen till en kyrklig, i världen praktiskt
inrättad institution begynte under medverkan af de hvar i
sitt slag märkliga Elias af Cortona och Antonius af Padua.
Franciskus, som i Palestina fick de första underrättelserna härom
1220, ilade hem for att söka vrida allt tillrätta igen; men
politikens och världsklokhetens män voro nu starkare än han.
Efter tre års fruktlös kamp måste han erkänna den af påfven
sanktionerade nya formen med graderad mäktig hierarki, påfliga
privilegier, maskerad egendomsbesittning, lärda studier, kyrklig
sakramentsfromhet i st. för evangelisk predikan, etc. Här var
en verklig konflikt å färde mellan Franciskus och kyrkans män,
icke en konflikt om munkorden eller ej, men icke heller blott
en konflikt mellan idealisten och verklighetens tvång, utan en
strid om Franciskus’ evangeliska fattigdomsideal skulle
fortfarande hafva hemortsrätt i franciskanrörelsen eller ej.
Franciskus’ nederlag 1223 afgjorde saken. Från den stunden var
han, som en af källorna säger, en dödsskjuten fågel. Äfven nu
nödgade honom hans auktoritetslydnad och ödmjukhet att böja
sig för påfvedömets utslag. Men sig själf kunde han ej bli
otrogen. Han lämnade verket i andra händer och gick med
några få trogna sin ensamma kvaluppfyllda väg, gifvande sin
egen bristande ifver skulden, att hans ’verk förvanskats, och
sökande öfverbjuda sig själf i energiskt fortsättande af den
apostoliska kärleksförkunnelsen. Hans lif hade mynnat ut i en
bitter tragedi, hvilken Celanos och Bonaventuras biografier väl
sökt öfverskyla, men hvilken Sabatier genom sin källforskning
med full beviskraft bragt i dagen, äfven om han daterar dess
begynnelse och dess orsaker för långt tillbaka i den heliges lif.
Med förstörandet af Franciskus’ verk beröfvade sig katolska
kyrkan den bästa faktor för inre förnyelse, hvilken under
medeltiden bjöds henne; händelserna 1220—23 voro några af de
ödes-digraste stegen på evangeliets väg bort från katolicismen, och
Franciskus har själf anat det. Och dock, det ligger något af
underbar skönhet öfver denne man, hos hvilken Gudsförtröstan
och naturglädjen dock till slut kunde öfvervinna allt; den af
smärtan öfver sitt krossade ideal i själen sönderslitne, af
sjukdomar i nästan alla kroppens organ utpinade, slutligen äfven
helt blinde hjälten kunde en dag lyfta sig från den lerbädd,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:04:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1910/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free