Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Meddelanden och aktstycken - Underrättelser
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
194
MEDDELANDEN OCH AKTSTYCKEN 187
tressant för oss svenskar är den »förteckning öfver altarskåp,
helgonbilder o. a. träsniderier i Finlandskyrkor», som förf. :n till
sist meddelar. Förteckningen synes äga en ovanlig
fullständighet och upptager i själfva verket alla finska kyrkor, hvilkas
namn förekomma i medeltida urkunder, samt dessutom alla, i
hvilka medeltida konstminnen påträffats. Tack värdt är ock
det bifogade registret öfver i arbetet såsom jämförelsematerial
omnämnda svenska altarskåp och träsniderier.
— Skrudakammaren och silfverkammarcn i Uppsala
domkyrka äro nu inredda för sitt ändamål (jfr K. A. årg. 1907 sid.
304!) och föremålen konserverade och uppställda. Den
förstnämnda öppnades för första gången efter iordningsställandet
den 6 Nov. 1908 i närvaro af H. K. H. Kronprinsen och H.
K. H. Kronprinsessan. Silfverkammaren öppnades för vissa
inbjudna den 1 Dec. 1909 samt för allmänheten någon af de
närmaste dagarne efter nämnda dag. Själfva det sakförståndiga
ordnandet, förtecknandet och uppställandet af föremålen har
närmast varit anförtrodt åt Intendenten Gustaf Upmark, som på
ett i allo förtjänstfullt sätt löst sin grannlaga uppgift och äfven
författat en förteckning öfver föremålen, som utkommit på
Akademiska Bokförlagets i Upsala förlag. Öfver skruda-eller
klädkammaren har Fröken A. BRANTING likaså upprättat en
ypperlig förteckning. Om skrudakammarens förnämsta innehåll
erhåller man någon föreställning genom det af denna tidskrifts
utgifvare författade förordet, som här må meddelas:
Skrudakammaren i Uppsala domkyrka kari sägas på sitt sätt
afspegla icke blott domkyrkans egen och ärkestiftets, utan
jämväl hela den svenska medeltidskyrkans historia, allt ifrån den
tidpunkt, då Sverige började bilda egen, från de öfriga nordiska
rikena skild kyrkoprovins under ärkebiskopen i Uppsala såsom
andligt öfverhufvud. Med upprättandet af detta nya
metropo-litandöme (år 1164) blef den svenska kyrkan såsom
jämförelsevis själfständig lem organiskt införlifvad med den öfriga
kristenheten. Genom kyrkans förmedling ledes nu starkare än förut
kulturinflytelsernas ström från det södra och mellersta Europa
hit upp till Sverige. Härom bära flere af skrudakammarens
dyrbara alster af en högt uppdrifven textilkonst i sin mån vittne.
De förnämsta västerländska stilarterna finnas här representerade
från den romanska konstens glansdagar till sengotiken, från
renässansen till barocken. Ja, se vi riktigt efter, torde icke ens
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>