Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, Granskningar och Anmälningar - Hj. Holmquist: Framställningar af modernismens historia - Louis Henry Jordan. Modernism in Italy, its Origin, its Incentive, its Leaders and its Aims, Oxford University Press 1909
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
2JÖ litteraturöfversikter
dess religiösa värde. »Modernismen är icke rationalism,
ehuruväl enskilda modernister äro rationalister. Tvärt om,
modernismen är en djup religiös rörelse. Skulle dess förhoppningar
en dag bli realiserade, komma resultaten för Italien, katolicismen
och kristendomen att nå öfver all mänsklig beräkning. Mycken
traditionalism och »medievalism» finnes allt fort inom
kristendomen både i dess katolska och protestantiska former; och
modernismen skall göra en mäktig tjänst, då den hjälper till att
afslöja detta och den fara som ligger däri» (s. 13). Men därmed
får man ej gifva rätt åt den ofta upprepade satsen, att
modernismen är en sorts duplikation af den tyska reformationen.
Dessa båda rörelsers ideal äro helt skilda, äfven om vissa
beröringspunkter finnas. Lutherdomen kämpade för frihet att tro,
modernismen kämpar för frihet att tänka. Modernismen är helt
och hållet katolsk. Många börja tro, att detta är dess stora
svaghet; men man kan ej förneka faktum. Modernismen ären
revolt mot vissa drag inom katolicismen, men den är tiofaldt
mera i strid mot protestantismen. Denna dess hållning beror nu
otvifvelaktigt på en djup missuppfattning af protestantismen
(»då modernisterna så ofta bittert klaga öfver att vara
misstolkade af protestanterna, så dela de blott dessa grannars eget
öde»), men man måste räkna med den som ett faktum.
Här kommer den om Italien omdömesgille författaren
med intressanta reflexioner. Om modernisterna kunde fås att
se, skulle de förstå, att de framföra grundprinciper och
efter-sträfva resultat, som i vida större utsträckning äro protestantiska
än katolska. Det har — fullkomligt riktigt — försäkrats, att
Italien redan är »politiskt protestantiskt»; om modernismen kunde
förstå och samverka med den genuina protestantismen, skulle
landet kunna tillföras mycken ökad kraft äfven på andra
områden än det religiösa. Tyvärr synes en sådan förståelse
omöjlig; bland protestantismens landvinningar i Italien finner man
ock mycket sällan modernister. Vore ej den valdensiska kyrkan
brännmärkt genom sin obestridliga protestantism, så skulle den
vara anvisad att taga en ledande plats i Italiens nuvarande
utveckling; det finnes nu för tiden många katoliker som medgifva,
att den valdensiska teologien och gudsdyrkan har kommit
mycket närmre den äldsta och äkta kristendomen än deras egen
kyrka; och de afundas den andliga frihet, som denna
evangeliska kyrka äger. Från den ortodoxa katolicismen kunna
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>