- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
2

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I 8 GÖSTA KELLERMAN

Många tankelinjer föra från den enhet, de vunnit i Dantes
geniala skapelser, tillbaka genom tiderna till de mest skilda
andliga klimat. Dock bör det genetiska ursprunget ej spela in
mer än nödigt är vid vårt bedömande. Fastmer tillhör det
mest intressanta det nya sammanhang, det gamla arvegodset
sättes in i. Här komma kristen uppenbarelsetro, platonsk idealism
och mystik, aristotelisk metafysik och orientalisk astrologi att
möta en ny tids chevalereska kvinnokult och politiska
aspirationer. Dante är verkligen i utpräglad mening en exponent
för tiden. Ett av hans verk bär betecknande nog titeln
»Gästabudet». Det är för honom en sannskyldig fest att duka fram
sin tids hela vetande. Och detta vetande är ej encyklopediskt
eller rätt och slätt inregistrerande, det är subjektivt fattat.
Nära-nog allt talar den inre meningens språk till Dante, han är
symbolismens store mästare. Efter de personliga erfarenheterna och
livets egna realiteter omdanar han suveränt med diktarens rätt
det stoff, han hämtat från yttervärld och tradition. Även i sin
strävan efter totalitet, efter en sammanhängande
världsåskådning, är Dante en son av sin tid och en värdig poetisk
arvtagare till de teologiska summationerna. Om man nu trots de
heterogena tankeelementen i alla fall tycker sig skönja ett levande
organiskt sammanhang, så är väl detta i väsentlig mån att skriva
på kontot av en konstnärlig syntes, som man är frestad att
kalla religiös. De brännpunkter, kring vilka tankestoffet
samlar sig, kunna fixeras till två: Beairicegesialten med all den
symbolik, som hon utgör lösensordet för, samt rättvisans idé, som
även den står i ett vidsträckt sammanhang.

Vill man närmare skärskåda den kristna uppenbarelsens
plats i Dantes religiösa tankevärld, skall man vid dess sida finna
en naturlig uppenbarelse, som även rent religiöst är samordnad
med denna. Detta är ju ej heller förvånande med hänsyn till
det starka liv, antiken lever hela medeltiden igenom. Kyrkan
var föga rustad att på allvar bjuda den spetsen efter den
genomgripande synkretiseringsprocess, kyrkan själv genomgått. Några
av de för förståelsen av Dante viktigaste problemen knyta sig
till antydda förhållande mellan naturlig och kristen uppenbarelse.
Först kan det vara tjänligt att behandla det tankekomplex, som
är av avgörande betydelse för den unge Dante och även i hans

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free