- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
19

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DANTE OCH KRISTENDOMEN

I 5

Det psykologiska under som kärleken utgör, förgudar
kärlekens mänskliga källa. I en ballad av Lapo glanni
framträder samma hyllning för kärlekens numinösa verkningar:

Ȁnglalika gestalt som just

kommit från himmelen för att skänka din frälsning,

all sin kraft

har den höge kärleksguden nedlagt hos dig».1

För Guido Cavalcanti var kvinnan en symbol och
kärleken en kraft, som båda ha förlorat all individualitet. Den
averroistiska universalintelligensen verkade för honom
destruktivt på personlighetsvärderingen.2 Hos Dante hävdar sig då
Beatrices personlighet bättre. Utom den averroism, Dante mött
hos skaldevännen Guido Cavalcanti3, har han sannolikt också i
Paris lyssnat på siger av Brabant, vilken Dante omnämner
på följande vis i Par. 10, 134 ff.:

»Där bor i evigt ljus Sigier, som väckte —
när vid Rue du Fouarre han lärde — anstöt
på vissa håll med logisk framställd sanning».4

che le cose propinque al lor fattore
si parten volentieri e tostamenti
per gire ov’ en nasciute.»

GCarducci, Antica lirica italiana. Jfr även Al cor gentil, cit.
ovan s. 10.

1 «Angelica figura nuovamente

dal ciel venuta a spander tua salute,

tutta la sua virtute

ha in te locata 1’alto clio d’amore».

AGaspary, Geschichte der Italien. Literatur I (Strassburg 1885),
s. 216.

2 Jfr KVossler, Die philosophischen Grundlagen, ss. 88 ff.

3 Jfr GSalvadori, La poesia giovanile e la canzone d’amore di G.
Cavalcanti (Rom 1895). Att Dantes egna ungdomsdikter förråda, att han
tagit intryck av den averroistiska tanken om universalintelligensen, är
otvetydigt. Jfr KVossler, a. a., ss. 80 f.

4 »essa è la luce etterna di Sigieri,
che, leggendo nel vico de li strami,
sillogizzö invidiosi veri.»

Översättningens »på vissa håll» äger ingen motsvarighet i texten
men ger nog ändå en riktig mening, då man knappast kan fastslå, att det
var för Dante, som sanningarna skulle varit »invidiosi».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free