- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
82

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

82

GÖSTA KELLERMAN

Alldeles tydligt framträder synden som en otrohet, ett brott mot
denna aristoteliska väsensutövning Par. i, 127 ff:

»En sanning är, att liksom ofta formen
hos verket icke når en konstnärs mening,
då ej materien vill lyss till denna,
så kan ibland en varelse med frihet
att vika av från sin bestämda bana,
fast riktad in på denna, överge den,
om loppets första ansats vrids mot jorden
av falska lustar, liksom man får skåda
hur som från molnet elden faller nedåt».1

I Conv. i, 12 deducerar Dante rättvisans rang att vara ypperst
ur att denna dygd bäst motsvarar människans väsen, då den är
den mest mänskliga, fästad som den är vid den förnuftiga eller
intellektuella delen av människan, d. v. s. viljan.

Rättvisan kan också formuleras som ordning:

»Alla ting förbindas
av ordning. Den är formen vilken verkar
att universum får med Gud en likhet.
Och höga väsen skåda häri spåret
av Evig Gudomskraft, som själv är målet
för det berörda ordnings lag är skapad. »2

Ordning betecknar likvisst ett av Gud velat förhållande
mellan Gud och världen, och kan psykologiskt omvärderas som

»Vero è che come forma non s accorda
molte fiate a l’intenzion del’ arte,
perch’a risponder la materia è sorda;
eos! da questo corso si diparte
talor la creatura, ch’ha podere
di piegar, cosi pinta, in altra parte,
e si come veder si puo cadere
foco di nube) se 1’impeto primo
1’atterra torto da falso piacere.»

2 »Le cose tutte quante

hanno ordine trå loro; e questo è forma

che 1’universo a Dio fa simigliante.

Qui veggion 1’alte ereature 1’orma

de 1’etterno valöre, il qual è fine

al quale è fatta la toccata norma.» Par. 1, 103 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free