- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiosjätte årgången, 1946 /
147

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Torsten Levén, Om Erik Benzelius den äldres och Henrik Benzelius' insatser i konfirmationens historia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

E. OCH H. BENZELIUS’ INSATSER I KONFIRMATIONENS HISTORIA 47

liga nattvardsberedelsen; undervisningen till den första nattvarden
inneslöts väl i övrigt i de vanliga katekesförhören. Det är ovisst, om
det speciella förhöret, varom protokollet talar, hölls offentligt i
kyrkan. Benzelius ville i alla händelser söka åstadkomma en gemensam
nattvardsdag för de unga.

I Sätersta och Bogsta föreskrev Erik Benzelius, att
»Cate-chismi» förhör skulle anställas i dymmelveckan i synnerhet med dem,
som första gången ville gå till Herrens nattvard, »hwilcka och effter
föregångit bepröffwande böra komma icke allenast under särskilt
förhöör, uthan och till särskilt skrifftermåhl, afflösningh och
Com-munion, så wida sig göra låter.»1 Här göres alltså en begynnelse till
att fastställa en särskild beredelsetid för nattvardsbarnen, låt vara
att denna gjordes helt kort och kanske ännu icke fullständigt skildes
ut från de allmänna förhören. Tyvärr ges ingen upplysning om,
huruvida det särskilda förhöret, varmed undervisningen avslutades,
skulle ske offentligt eller ej, men tendensen i det hela går ut på att
avskilja de unga nattvardsgästerna som en grupp för sig och förläna
deras första nattvard en mera högtidlig prägel.

Från en visitation av Er. Benzelius i Askers församling
meddelas: »Ungdomens förhör innan dem tillåtes första gången begå
Herrans nattward sker gemenligen Påsketiden. Och gaf Episcopus
det rådet, at samma ungdom skulle en gång förhöras, skriftas och
blifwa communicerade.»2

IAskersunds stad uppmanade Benzelius de ungdomar, som
första gången ville gå till nattvarden, att komma »till et eenskijlt
förhöör och serskilt på en wiss dag om åhret gå till Herrans Natward
hälst om Påskehögtijden.» Och han tillägger: »Församblingen kan af
sådant hafwa sin förnöjelse och dee unge sin upwäckelse.»3

En liknande föreskrift gav han i Askersunds landsförsamling.
Han erinrade om att de som hade barn, icke skulle tillåtas hava dem
med sig till Herrens nattvard, när de första gången ville begå
densamma, utan de unga skulle först »examineras en gång serskilt och
sedan på en wiss dag tilhopa gå till Herrans Natward», vilket helst
skulle ske vid påsktiden.4

1 Sättersta kyrkoarkiv, ULA, sign. L 1:2, s. 112; visitationsprot. 15 aug. 1697.

2 Visitationsprot. 25 aug. 1693; SD, sign. E III: 2 b.

0 Visitationsprot. 11 sept. 1690; SD, sign. E III: 3 c.

4 Visitationsprot. 12 sept. 1690; SD, sign. E III: 4 b.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1946/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free