Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
»Clausius har inlagt en stor förtjänst genom uppställandet,
den matematiska formuleringen och användandet av entropila*
gen. Men det får ej glömmas, att lagens giltighet i författarens
mening endast påvisats för de oss bekanta förhållandena och
därför på grund av våra kunskapers ofullständighet ej kan be*
traktas som allmängiltig ens för ändligheten.
I fullkomlig villfarelse befinna sig emellertid de, vilka taga
entropien i anspråk för evigheten, Till och med om denna
behärskade alla naturprocesser i vår tid och vårt rum, så kunde
den dock ej begagnas som grundval för en absolut eller filoso»
fisk världsåskådning. En sådan skulle ännu lättare än de övriga
naturfilosofiska världsåskådningarna kunna påvisas som absurd.
Grunden till detta företräde är lätt att inse. Då man av detta
ändliga ej får draga slutsatser på det eviga, så är felslutet här
så mycket lättare att genomskåda, ju klarare och exaktare det
ändliga tänkes.»
Det anförda må vara nog, för att visa med vad
rätt prof. Norström åberopar bekantskap med natur*
vetenskapen. Men efter vi citerat Nägeli, kunna vi ej
underlåta att till professor Norströms begrundande
anföra ett annat yttrande av denne forskare, vars
enkla lydelse är denna: man kann doch das Docendo
discimus gar zu friih in Anwendung bringen, man
kan börja alldeles för tidigt med att tillämpa satsen:
genom att lära andra lär man sig själv!
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>