Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En majdag i Värend
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
i sin dotter och sin son Anders värdiga arftagare
till det i våra musikhäfder utmärkta namnet.
En annan ung pianist gaf också konsert i maj
1843, nämligen Mathilda Ebeling, dotter till den
som flöjtist i hofkapellet i 26 år tjenstgörande J. L.
Ebeling. Mamsell Ebeling var då icke fullt sexton
år, men började göra sig bekant som konstnärlig
pianospelerska. Det var först något senare hon
väckte uppmärksamhet som sångerska, och
sannolikt skulle hon ha vunnit europeisk ryktbarhet, om
döden ej skördat henne, då hon nyss fylt tjugufyra
år. Nu hade hon stor musikalisk soaré i Stora
börssalen och biträddes af k. hofkapellet, mamsell
Lind och herr Günther, hvilka två aldrig fingo
saknas på en bättre musiktillställning.
En afskedsrecett på k. teatern i maj 1843 gafs
för fullt hus och bevistades af så många
teatervänner som möjligtvis kunde komma öfver biljetter,
hvilka såldes i Falkenbergska huset, 29
Drottninggatan, där recettagerskan, Sophie Daguin bodde.
Mamsell Daguin var fransyska, men hade kommit
hit redan vid fjorton års ålder och vardt snart k.
operans förnämsta dansös, verklig konstnärinna. Vid
fyratiotvå års ålder tog hon nu afsked som
premièredansös och uppträdde den 5 maj 1843 som
Aglaë i Philippe Taglionis pantomimballett l’Elève de
l’amour. Det var något som alla ville se. Hon
kvarstod dock ända till 1856 för mimiska roller,
hvilka man då ännu kunde få se på k. teatern, samt
vär i 26 år utmärkt lärarinna för teaterns
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>