Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
1911
Scen ur Värmlänningarna.
Storsven (Vilhelm Hanson), Erik (Åke Claeson), Nämndemansmor (Anna Thorell).
Frilufts Teatern
å SKANSEN
Lördagen den 17 juni kl. 1/, 8 precis
PREMIÄR
Värmländingarne.
Regi: Ivan Hedqvist.
Friluftsteatern på Skansen startar
den 17 juni.
Nu har man
hunnit så långt att
friluftsteatern närmar
sig sin fullbordan.
Redan den 17 juni
står den färdig på
Skansen, då
»Värmlänningarna»
uppföres. Teaterns
direktör är hr Uno
Lindholm och som regissör har han lyckats
förvärva en så konstnärligt samvetsöm
och genomkultiverad kraft som hr Ivan
Hedqvist, vars namn är en borgen för
företagets konstnärliga gedigenhet.
Uno Lindholm.
Hr Hedqvist säger:
— Det är ett verkligt vackert stycke,
»Värmlänningarna». Det är endast skada
att det har misshandlats så mycket, inte
minst här på Operan. Det kräver pietet.
Jag undrar vad danskarna skulle säga
om man spelade Hostrup på samma
burleska sätt som vi spela» Värmlänningarna».
Det får inte göras alltför burleskt.
Framför allt har det ju gjorts en niängd mer eller
mindre omöjliga tillägg eller ändringar:
188
Tollie- Zellman som Jenny i »33,333".
Från Nationalmuseum till Intima
teatern.
Intima teatern har vid sig fäst en
scenisk förmåga, vilken på den senaste
tiden gjort sig uppmärksammad inom
de trängre teaterkretsarna, nämligen
amanuensen vid Nationalmuseum, fil.
kand. Erik Wettergren.
Sådant måste man naturligtvis ta bort.
Å andra sidan har detta stycke skapat
något av svensk skådespelartradition —
kanske det enda där det finns någon
sådan — och det får man ju försöka ta
vara på.
succéser.
Folk-Teatern.
Lördagen den 18 Nov. kl. 8.15—10.45
För första gången: ;
Folkpjäs I 4 akter af anonym.
Söndag kl. 2: Billighetsmatiné:
HÄR SKA” VALSAS.
KL 8.15 e. m.: 83338,
Folkteatern,
»33.333» av Anonym.
Läsaren bör icke avskräckas av titeln
och författarnamnet. Pjäsen är
överraskande bra.
Fröken Tollie Zellman presterade något
alldeles förstklassigt. Hon spelade flickan
av folket, som håller på att bli slinka.
Det var en äkthet i den primitiva
intelligensen, en rent av skrämmande
uppriktighet i kroppens och ansiktets rörelser
och talet speglade oavbrutet
instinklivets innehåll. Naturligheten var så
påfallande, att man icke märkte den
betydande sceniska talang, det herravälde
över röst och åtbörd som denna mycket
begåvade unga skådespelerska visade
prov på.
Sven Söderman.
Stockholms Dagblad.
Jag har icke på länge sett ett så i det
hela jämnt och gott samspel på denna
scen. På ett par tre händer var det helt
enkelt ypperligt. Det gäller i främsta
rummet fröken Zellmans framställning
av bostonflickan, en förbluffande
natursann och in i minsta detaljer riktig
prestation, och hr Walléns gentleman från
Östermalmstorg, dråplig i sin
Stockholmshumor.
Bo Bergman.
Dagens Nyheter
Det var länge sedan ett svenskt
original gjorde den scenlycka som Algot
Sandbergs »33333» den 18 november på
Folkteatern. Ty det är verkligen Algot
Sandberg, vilken är den lycklige författaren
till stycket.
Varför han för en gångs skull lekt
blindbock med oss, torde vara lätt att
förklara: Sandberg har antagligen velat se,
hur utslaget skulle bli, när icke
»Silkesstrumpans» förkättrade pappa stod som
författarnamn på affischen... Det var
ett glänsande samspel över hela linjen.
Av känslomänniskan och poeten Hoff
hade Eugen Nilsson skapat ett litet
sceniskt konstverk, beundransvärt i all dess
stillsamma enkelhet.
Daniel: Fallström.
Stockholms- Tidningen.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>