Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
NÅGRA STUDIER.
2-261
en armring med inskriften "Raphael Urbinas". Här
skulle man snarare kunna tala om "trollska blickar",
tv sådana ögon kunna vara farliga; men det naiva,
skälmaktiga uttrycket förtager åtminstone all tanke
på afsigtlig beräkning.
4. Romersk konst i våra dagar.
Då jag här inskränker mig till att omtala
konsten i Rom, sker det icke derföre, att jag ju icke äfven
sett prof af nyitaliensk konst, men jag har, uppriktigt
taladt, icke egnat dessa tillräcklig uppmärksamhet. I
Akademien i Florenz tinnes en samling taflor och
skulpturer af 109 moderna mästare, utaf hvilka 68
ännu lefva. Men massan af äldre konstverk, som man
i Florenz liar att se, lemnar icke den resande, under ett
kortare vistande, nödig ro att betrakta dessa nyare. Man
tycker, att den är förspilld, den tid, man på dem
använder. och efter att hafva egnat dem en flygtig blick,
drages man oemotståndligt tillbaka till de gamla taflorna.
Så var äfven förhållandet i Milano, der i en sal af
galleri ßrera voro inrymda moderna målningar, samt
i Venedig, der i Akademien två salar upptogos af
nya mästare. Men i Rom, der jag längre uppehöll
mig. var förhållandet annorlunda. Dels funnos alster
af senare tidens konst, hvilka, såsom offentliga, man icke
kunde undgå att se och återse; dels ock var af påfven,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>