- Project Runeberg -  Religionstvång och religionsfrihet i Sverige 1686-1782. Bidrag till den svenska religionslagstiftningens historia /
172

(1896) [MARC] Author: Herman Levin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Han förklarar pietisterna för svärmare, som under sken
afgud-aktighet förfölja den rena, sanna-lutherska läran, öppna i kyrkan
dörren på vid gafvel för alla kättare, tillåta en hvar tro, kvad
han vill, och bedraga de arma själarna. »Ljuga, förneka och
smäda» är deras starkaste vapen, som de lånat af »sin fader
satan». Deras bibelstudium liknar han vid Herodes
efterfor-skande i skrifterna, hvar Kristus skulle födas, nämligen för att
förgöra barnet. Men Mayer fick svar på tal och det på ett språk,
som ej gaf angriparens efter i hänsynslöshet. Enär den bekante
svärmaren Dippel, som ofta blifvit nämnd i Mayers bok, ansåg
sig angripen — han räknades för öfrigt af Mayer med bland
pietisterna — utgaf han en motskrift, kallad: Unpartheiischen

Gedancken üb. eines so genannten Schwedischen Theologi ocl. D:r
Mayers Kurtze Bericht von Pietisten. Till denna skrift bifogade
han en afhandling om Brutalität und Illegalität des
Religionszwangs med hufvudsakligt afseende på de svenska edikten1),
hvari han äfven ansåg sig liafva anledning att angripa Mayer
såsom den förmente författaren till dessa edikt. Men den
oför-trutne pietistfienden var genast färdig att i skrift vilja försvara
sig. Emellertid lade sig den pommerska regeringen däremot,
på det att »det må blifva ett slut på pennfäktningen, och att vidare
scandalum i tid må förekommas». På samma gång förklarade
dock regeringen i bref till konsistorium i Greifswald sitt
missnöje med att detta ej genast indragit Dippels »skandalösa» bok,
som »föres omkring och läses af stora och små», och
konsistorium anbefalldes att låta konfiskera skriften * i 2).

i) K. Henning, Joh. Conr. Dippels vistelse i Sverige samt Dippelianismen
i Stockholm 1727—1741, s. 4. -) Pommerska regeringens skrifv. t. kons. i
Greifswald af’ d. 7 Jan. 1707 finnes i Greifswalds univers. bibi., mss pomm. Fol. n:o 123.
— Af denna skrifvelse framgår, att man i Pommern tröttnat vid de af Mayers
stridslystnad framkallade »pennfäktningarna». Detsamma synes ock af en skrifv.
från liofrätten i Greifswald till generalguvernören öfver Pommern gr. J. Hellin,

i hvilken skrifvelse liofrätten ger sitt förord åt en d:r Krakewitz vid åter-

besättandet af den lediga kyrkoherdebeställningen vid Mariakyrkan i
Greifswald på grund af dennes i predikoämbetet ådagalagda mildhet och
hofsam-liet jämte andra lofvärda egenskaper. I samma skrifvelse klagar nämligen
liofrätten öfver »omogna religionstvister, som allt för mycket gripit omkring
sig», och öfver att bland prästerskapet »den kristliga kärleken,
fördragsamheten och sträfvandet att bättra sig själf till sin inre människa allt mer blir
föremål för spott och hån, under det ungdomen på somliga universitet —
liksom vore de endast därtill afsedda — blott öfvas uti skolastiska stridigheter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:16:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lhrelig/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free