- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
33

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Om Naadevalget - IV Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

33

shvende): saa vidt som Synden strækker sig, saa vidt
strækker sig ogsaa det dyrebare hellige Ord, at Christus
Jesus er ommen til Verden for at gjøre Syndere salige.
De, som ville røde os dette dyrebare, hellige Ord, de
tilstoppe for os den rette Brgnd for den guddommelige
Trøst (For det ottende): Hvorledes kan det(1 Tim.
4V. 10), at Christus er en Frelser for alle Mennesker,
betlyde-?saa meget som at han er en Frelser for de Ud-
va gte

»De Udvalgte« erejo ikke alle Mennesker, og siden
der følger efter, »mest deres som tro,« saa maa der
med de Ord »alle Mennesker« forstaaes flere end Tro-
ende alene; thi ellers vilde denne urimelige Mening
komme ud deraf: »Christus er en Frelser for alle Tro-
ende, mest deres som tro«; hvilken Grund staar fast og
uomstodelig

Men at C ristus iScerdeleshed bliver kaldt en
Frelser for de roende, maa ikke forstaaes saaledes,
at han har lidt mere for de Udvalgte end for Andre,
men saaledes, at denne Frelser, som har lidt for Alle,
1 Snerdeleshed bliver annammet af de Troende, og alt-
saa ikke alene er deres Frelser efter Fortgenestem men
ogsaa efter Tilegnelsen Tilsidst ogsaa (for etniende):
Paa det anførte Sted i Brevet til de Ebræer 2 V. 9
er tydelig sagt, at »Christus har smagt Døden for alle«,
som» der ogsaa staar i det femtende Vers, at Christus
befrier dem, saa mange som formedelst Dødens Frygt
var under Trældom al sin Livs Tid, hvilken Bestri-
velse atter angaar alle·Mennesker.

Yderligere Bevis, for at der følger meget Urimeligt af
de Reformertes Lære.

For det første. Dersom Christus ikke er død
for alle-Mennesker, saa kan ikke Præsten med fuld Sand-
hed døde alle iChristi Navn, saasom Christus efter
de Reformertes Mening ikke er alle Daabsbørns Chri-
stus eller Frelser; men han maa, naar han siger: Jeg
dober dig o. s. v. have denne Tanke i Baghaand:

3

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free