- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
88

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Om Christi Person - Tredie Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

88

For det tredie. Joh. 2, V. 24, 25 staar der:
»Men Jesus betroede sig ikke til dem, fordi han kjendte
Alle, og fordi han havde ikke Behov, at Nogen skulde
vidne om et Menneske; thi han vidste vel, hvad der.
var i Mennesket-« Det er øiensynligt, at der her er
Tale om den menneskelige Natur; efter denne var det,
han efterstræbtes af Jøderne og ikke vilde betroe sig
til dem.

For det fjerde. Efter den Natur, ifølge hvil-
ken Christus vil komme til Dommen, efter samme skal
han ogsaa føre til Lyset det, som er skjult i Mørket og
aabenbare Hjerternes Raad, 1 Cor. 4, B. 5, (hvilket
er et ufeilbarligt Bevis paa den guddommelige Alm-
denhed). Da nu Christus kommer tilDommen efter sin
menneskelige Natur-, som vi grundig vilbevise idet Efters-
folgende, maa han ogsaa efter denne være forsynet med
guddommelig Alvidenhed .

De Reformertes Indvendingen

For det forste. Hvis Christus havde været
almægtig efter sin menneskelige Natur, saa havde han
umulig kunnet være bleven overmandet as sine Fjen-
ders begrændsede Magt.

. Svar. Det er rigtignok sandt, at Christus efter
sin menneskelige Natur ikke vilde være bleven fældet af
de Uretfærdiges Hænder, dersom der med Besiddelsen
af den guddommelige Magt havde været forenet den
fulde Brug as samme; men han har i sin Fornedrelses
Stand, formedelst den personlige Forening, beholdt hin,
som altid; men for at kunne lide og do for os, har han til-
bageholthlmagten for en Stund, og fremstillet sig for
sine Fiender, ikke som en forfærdelig Love, men som et
taalmodigt Lam; dette siger han ogsaa selv Joh. 10,
V. 18: »Jngen tager det fra mig, men jeg sætter det ·
til af mig selv. Jeg haver Magt at sætte det selv til,
og haver Magt at tage det igjen.« ,

Anden Indvending Det, som er almægt1gt,
kan jo bestaa ved sig selv og behøver ikke at opretholdes af
Nogen, men nu bestaarKristi menneskelige Natur ikke


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free