- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
57

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Trondhjemsk rokoko efter 1750

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

57 Trondhjemsk rokoko efter 1750.



flere rum smykke av «en tysker», som ingen anden
er end vor maler, eftersom signaturen «J. C. C. Mi*
chaelsen» læses paa et av de bevarte billeder, som
har gammeltestamentlige motiver. Billedserien fra et
av de andre rum i samme hus hadde verdslige mo*
tiver og er nu forsvundet.17 Storstuen, hvis vægbil*
leder er bevart og nu tilhører Nordenfjeldske kunst*
industrimuseum, hadde høit fotpanel, profilert list*
verk og dører i typisk
trøndersk rokoko og mel*
lem vinduerne høie træ*
panneauer med rokoko*
ornamentik, skaaret i træ
med stukbelæg og for*
gyldt paa mørkerød bund,

— teknik og farver som
Michaelsen allerede hadde
benyttet i «Harmonien» i
Trondhjem. Det maa ha
været et for et landsens
hus sjelden rikt og har*
monisk utstyrt rum.

De malte tapeter er den
største sammenhængende
serie figurbilleder, som er
bevart fra vor produktive
mesters haand. Billeder*
nes oprindelige sammen*
stilling og avdeling kan
nu ikke avgjøres, da de
delvis er skaaret istykker.
Et par er endnu bevart i
sammenhæng, og her er
trær og hus brukt som
adskillelse mellem figur*
scenerne. Motiverne er:
Abraham ofrer Isak, —
Jacobs drøm, — Jacobs
sønner drar til Ægypten,

— Toget over det Røde Hav, — Faraos datter
finder xMoses, — Dansen om guldkalven, — Pro*
feten og guttebarnene, som ætes av bjørner, — Elias’
himmelfart, — Jeremias, — Profet med en engel.

Disse store figurkompositioner gir os den avgjø*
rende prøve paa, hvad Michaelsen duget til som de*
korativ maler, og naiviteten i mange av dem tyder
paa, at han her har arbeidet mere ut av sit eget hode
end direkte efter forbilleder. Avgjørende for deres
værd er det da, at de gjennemgaaende er holdt i
brede, sammenhængende farveflater og saaledes skaper
god dekorativ virkning, selv om figurenes formgivning
er svak, bevægelserne stive og ansigtsuttrykkene ind*

J. C. C. Michaelsen: Portræt av Jacob Fr’ch. Hr. David Frich, Bergen.)

holdsløse. Koloriten er præget av Michaelsens al*
mindelige graagule grundtone, men kraftige blaa, høi*
røde og gule draperier og grønne træmasser har her
allikevel git en viss festivitas. Billeder som «dansen
om guldkalven», «Jacobs sønner» og «Faraos datter»
viser endog ganske fine bakgrundspartier, stemt i lyse,
gyldne og blaagrønne toner. Kompositionen er i flere
billeder naiv og klodset — med en kjæmpemæssig

forgrundsfigur, som staar
haardt og uformidlet mot
bakgrundens smaagrup*
per. Men andre som «Ja*
cobs sønner» og «Faraos
datter» har figurene inden
de forskjellige planer godt
gruppert i forhold til hver*
andre og vakkert indsat
i landskapet. Alt ialt be*
kræfter serien det indtryk
vi før har faat av maleren,
— han er ujevn og uten
sikker malerisk kultur,
men en ufortrøden arbei*
der med en god del de*
korativt talent.

I Ranes*billederne op
træder de bibelske per
soner i traditionelt klas
sisk kostume — alle und
tagen Faraos datter. Hun
bærer likesom hendes hof*
damer staslig rokoko*
dragt, snøreliv og perle*
smykker. Samme dragt og
ansigtstype — endog prin*
sessens negertjener — mø*
ter vi i et par dørstykker,
som Michaelsen har sig*
nert i den store billard*
stue i den Knudtzonske gaard i Kristianssund.
Gjennem denne by har han altsaa lagt sin vei.
Hver av dørstykkerne viser brystbilleder av en
dame og en herre og et barn — i det ene en
elskovsscene, i det andet et avslaat frieri. Bille*
derne er langt omhyggeligere og sirligere malt og
de grønne, blaa, røde farver friskere end sedvan*
lig hos Michaelsen. Men formen er like usikker.
Som dekorative fyldinger i de smale avlange felter
er de ikke værst komponert. Den vakre brand*
mur i samme værelse bærer aarstal 1770, men den
har intet slegiskap med Michaelsens Trondhjems*
arbeider. Heller ikke de store landskaper med jagt*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free