- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
120

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og tidlig klassisisme paa Østlandet 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jacob Lindgaard: Fru Holst, f. Schjerven.
(* Fru S. Høegh, Kristianssand.)

Rokoko paa

Jacob Lindgaard: Skibskaptein Jens Holst.
(* Fru S. Høegh, Kristianssand.)

Forøvrig kjender vi absolut intet til hans liv eller
nationalitet utover dette, at han kan paavises at ha
arbeidet i vort land i mindst 25 aar (1762—1787).
Navnet synes mest at peke i retning av Sverige.
Religiøse billeder, vægdekorationer, portrætter og or*
namentalt maleri har vi set ham producere. Møbel*
utsmykning har sikkert heller ikke været ham frem*
med. Tunmarck’s haandfaste kunst er i hele sin
lægning saa gjennemtrængt av rokokoens aand og
væsen — av dens stilsikre takt, dens muntre over*
fladiskhet, dens smykkende kraft —, og hans produk*
tion ser ut til at ha været saa stor, at han indenfor
bykulturen visselig tør ansees som en av rokokoens
sterkeste bærere i vort østlandske malerhaandverk.
Og dette vil ikke si litet, naar vi erindrer, at «siden
de romanske drageslyngninger har neppe nogen stil
i den grad som rokokoen ynglet i det norske folks
fantasi. — — Vi kan neppe gjøre os nogen forestilling
om den trang til at smykke i rike og farvestraalende
mønstre som flommet hen over vort land med den
muntre rokokotids lekende livsfylde».48 Men det
var fra byerne at denne frugtbare stil trængte utover
landsbygden og der avlet den frodigste blomstring,
norsk bondemaleri har oplevet. Set i denne sammen*

hæng kan man vanskelig overvurdere den betydning
som Tunmarck’s kraftige og produktive talent har
hat for vor dekorative kunst.

Omkring Sandefjord og Tønsberg møter vi en
gruppe lokale malere. Av dem har hittil J a c o
Lindgaard været kjendt. Nu er det bragt paa
det rene, at denne maler ikke har været nogen isolert
foreteelse i sin egn. Han har fortsat en tradition,
som kan følges flere mandsaldre bakover. Rigtignok
kan vi ikke nu peke med bestemthet paa et eneste
verk av hans forgjængere. Vi vet bare, at de har
malt i Sandefjords*trakten. Jacob maa altsaa ha set
og tat lærdom av deres jevne malerhaandverk, deres
portrætter eller dekorationer rundt i husene. I skif*
ter fra omkring 1700 omtales familieportrætter paa
gaarder som Bugaarden og Haukerød i Sandeher*
red.49

Den tidligste kjendte av disse malere er preste*
sønnen Anders Dop († 1712), som bodde paa
Hjertnes, siden paa Gogstad og benævnes i folke*
tællingen 1701 «Contrafeyer». — Ca. 1715 faar ma*
leren Jacob Pedersøn i Sandefjord betalt 33

Østlandet. 128

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0128.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free