- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
124

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og tidlig klassisisme paa Østlandet 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

124

Rokoko paa Østlandet. 124

museet ved den nye kirke. I 1784 bodde han paa
Eidane paa Tjømø, og i aarene 1784—87 synes han
overhodet at ha git hele kirken ny malerisk dekora*
tion — dels ved at opfriske den gamle, dels ved at
male nyt. Saaledes 1784 fik han 35 rdlr. for at op*
male og forgylde den gamle altertavlen (formodentlig
i forbindelse med rammen) og 35 rdlr. 1786 for at
opmåle og forgylde prækestolen og knæfaldet om
•alteret.55 Samtidig har han formodentlig der malt
profetene Daniel, David, Ezechiel, Jeremias og Elias
i de rhombeformede fyllingsfelter paa prækestoltrap*
pens rækverk. Figurene har avgjort barokt stilpræg
likesom den malte ornamentik som omgir dem. Mu*
ligens er det derfor altsammen bare frisket op av
Lindgaard, mens han ut av sit eget hode har sat til
den nedre bord av muslingverk og snirkler i kraftige
norske bondefarver, som tydelig viser rokokosmaken.
Alt er usedvanlig bredt og flot malt til at være av
Lindgaard. Paa pulpiturfeltene har han i samme
aand malt de gode og daarlige jomfruer med blus*
sende eller sluknede lamper samt apostlene og paa
et felt Kristus i skyerne. Jomfruerne bærer barokti*
dens pragtfulde silkekjoler, snørt og utstoppet. Sær*

F r. Petersen: Peter Collett. (* Godseier Jonas Collett.)

lig godt og kraftig er apostlene malt i sterkt drama*
tiske stillinger og pompøst brusende draperier. Enten
har han ogsaa her blot opfrisket ældre fremstillinger.
Eller han har malt det hele fra nyt av og da med
gode utenlandske forbilleder som model. — Som en
utpræget munter rokokomester viser Lindgaard sig
endelig i den farverike dekoration av det gjennem*
brutte snitverk og i fremstillingen av Kristi daap paa
døren til daapshuset i Tjølling kirke. Sammesteds
har han signert nogen billeder nederst paa alter*
tavlen.56

Jacob Lindgaard og hans hustru levde i 1750 aarene
mest i Sandefjord, men fra 1760 av mest paa sviger*
moren Elisabet Kjelmans gaard, Nedre Gogstad. Da
hustruen døde 1767 blev Lindgaards formue sat til
ca. 100 rdlr. I 1772 eller 1773 kjøpte han pladsen
Vollane under Gogstad og bodde der til 1777, da
han solgte den. I 1780*aarene bodde han mest hos
en datter som var gift paa Eidane paa Tjømø. Da
var det, han malte i kirken der. Han døde 1789 og
blev begravet ved Sandeherred kirke 11. mars.5.

Fr. Petersen: Bernt Anker. (* Conrad Ankers arvinger. Kristiania.)

I Porsgrund arbeidet i de samme aar J. H. Weide*
nauer, hvis liv og nationalitet forøvrig er helt ukjendt.
Han har 1776 signert portrættet av Niels Aall d. æ.
(tilh. direktør H. Aall, Bygdø), som bærer paaskrif*

r~

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free