Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Andra "sedlighetsbrott".
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Vi tro dock icke, att konträr sexualkänsla är den vanliga
orsaken till päderastin. Den vanligaste är nog en abnormitet
i driften hos män, som genom onani eller utsväfningar blifvit
förslappade, och som tycka sig behöfva ett nytt, på något sätt
ovanligt retmedel, för att deras njutningslusta skall kunna känna
någon tillfredsställelse.[1]
Hvad angår de sanitära vådorna för individen af päderasti,
så må blott det sägas, att den, som göres till offer, lider mera
än den, som tager offret i anspråk för sin vällust. Den förre
lider också däraf till en början rätt stora plågor, men det säges,
att dessa kunna öfvergå äfven för honom till vällust vid lastens
utöfning under längre tid. Tydligt är för öfrigt, att denna
onaturliga last måste bidraga att underhålla den sinnlighetens
onaturligt stegrade eld, af hvilken densamma själf är att anse såsom
en följd. Olyckligt därför det folk, där denna last vinner
utbredning och tolerans. Öfver detsamma måste himmelens
straffdom snart nog utslungas lika väl som fordom öfver Sodom och
Gomorra, Herkulanum och Pompeij.[2]
* * *
Det ligger närmare, än mången kanske menar, att i
sammanhang med nu afhandlade last gå till en annan, som i vår tid
alls icke gömmer sig i mörkret utan tvärtom predikas snart sagdt
på torgen. Den kommer icke heller under strafflagens dom, men
hörer dock till vårt ämne: sedlighetsbrott. Vi mena frågan om
de preventiva medlen. Det är icke nu vår mening att
fullständigare afhandla detta ämne, som kräfver en bok för sig, så
mycket mera som i ämnet är en sammanblandning af sanning och
lögn, hvari det ena icke så lätt låter sig särskiljas från det andra.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>